Havde de danske hoteller haft lige så mange norske overnatninger som sidste år i marts, så havde naboerne mod nord været det største udenlandske marked. Sådan forholder det sig dog ikke.

Nye overnatningstal fra Danmarks Statistik viser et fald på hele 23,0 pct. i norske hotelovernatninger sammenlignet med 2018. Faldet i norske turister rammer særligt Region Nordjylland, der som den eneste region havde færre overnatninger end i marts 2018, mens alle de øvrige regioner oplever vækstrater mellem 2,0 og 5,4 pct.

Men antallet af norske besøgende er ikke det eneste, der lider et knæk sammenlignet med 2018. Faktisk falder det samlede antal udenlandske overnatninger med hele 6,5 pct., hvilket er første fald i antallet udenlandske turister sammenlignet med samme måned året før siden april 2018.

Samlet set opvejes denne udvikling dog af en vækst i danske overnatninger, og derfor ender måneden med en fremgang på 1,2 pct. sammenlignet med 2018.

Der er dog en forklaring på udviklingen i hotelovernatninger, lyder det fra HORESTAs formand, Jens Zimmer Christensen.

”Påskens placering har altid en betydning for udviklingen i hotellernes overnatningstal, og det gælder særligt for de internationale rejsende, som bruger helligdagene på ferierejser til Danmark. På trods af at påskedagene endnu ikke er opgjort for i år, så har vi fået en god start på året med en fremgang på 3,5 pct. i første kvartal”, fortæller Jens Zimmer Christensen.

Han tilføjer dog, at mange nyåbnede hotelværelser gør, at det ikke er alle, der vil have oplevet den positive udvikling i første kvartal.

”På hotelmarkedet skal vi i disse år vænne os til, at udbuddet af overnatningsmuligheder vokser, så mens det samlede marked er i vækst, så er der også flere om at dele kagen”, siger Jens Zimmer Christensen.

Flere end 1.700 nye værelser har set dagens lys, siden overnatningstallene blev gjort op for marts 2018.

Flere end 1.000 folkeskoleelever blev klogere på erhvervet

Mens gastronom-, tjener- og receptionistelever dystede i konkurrencekøkkenerne ved DM i Skills, havde HORESTA og 3Fs brandingkampagne, Hospitality Career, stillet op med både selfie-stand, spørgehjørne og brancheambassadører. Ambassadørerne stod klar til at dele deres passion for og viden om branchen med de mange folkeskoleelever, der slog vejen forbi Bella Center den 16.-18. januar.

Hotellet Løvtag er en succes

Trætop-hotellet Løvtag på Als Odde er kommet forrygende fra start, skriver Turisme.nu. Gæsterne står i kø for at overnatte med udsigt til trætoppene. Men trætop-hotellet var snublende tæt på aldrig at blive til virkelighed.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne