Af Annette Hyldebrandt, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i HORESTA
Hver gang der åbner en ny flyrute til Danmark, jubler vi i turismen. Betydningen af disse forbindelser og nem tilgængelighed er enorm. Når døren åbnes til nye markeder, kan det straks aflæses i hotellernes overnatningsstatistikker, og restauranterne og de øvrige turismevirksomheder får også udsigt til nye gæster. Og det er godt for dansk økonomi. Samtidig er nye flyruter et fremragende eksempel på, hvad handlekraftige erhverv kan skabe af resultater, når vi løfter i flok. Og det kan vi blive endnu bedre til.
En ny flyrute kommer nemlig ikke af sig selv. Det er resultatet af, når en række faktorer er til stede. Den gode turismeoplevelse kræver, at vi har stærke lufthavne, god infrastruktur, nytænkende hoteller, kvalitetsrestauranter og et spændende oplevelsesudbud. Det kan vi tilbyde i Danmark, og vi skaber resultater, når vi har fokus på denne stærke værdikæde, hvor alle dele bidrager.
Et godt eksempel er i Billund. Her er tilgængeligheden høj med både bil og fly, og oplevelsesudbuddet er i top med nytænkende attraktioner og autentiske naturoplevelser. Destinationen bliver desuden forstærket af gode overnatningsmuligheder, hvor der senest er åbnet et nyt Legolandhotel. Når alle dele er til stede, så giver én plus én pludselig tre, og en positiv spiral er skabt. Og det er det turismen kan. Vi kan bidrage til at skabe værdi – ikke kun i vores eget erhverv, men på tværs af erhverv og for hele Danmark.
For oplevelseserhvervet er ikke kun vigtigt i kraft af den omsætning, der genereres i virksomhederne. Det er også afgørende for at skabe et land, som øvrige industrier ønsker at investere i, og for andre virksomheders evne til at tiltrække kvalificerede medarbejdere, der ønsker at rykke til Danmark. Summen af de samlede rammevilkår for dansk erhvervsliv er afgørende for øget vækst og beskæftigelse. Men alle erhverv i Danmark er ikke ens. Derfor er det vigtigt, at der også stadigvæk holdes et stærkt fokus på de sektorspecifikke rammevilkår. For udviklingen går stærkt i verden og Danmark lige nu, og konkurrencen er hård. Det kræver nytænkning i forhold til, hvilke håndtag der skal drejes på for at skabe optimale vækstvilkår for virksomhederne.
I Danmark er vi rigtig langt. Vi har skabt et bredt oplevelsesudbud, som er værd at rejse efter, men det må ikke stoppe her. Vi kan stadig blive bedre til at tænke i synergi mellem både brancher og erhverv til gavn for både turismen, dansk økonomi og gæsternes helhedsoplevelse.
Og så må vi ikke glemme markedsføringen. Der er masser af steder, der er rejsen værd i Danmark og med øgede bevilliger til for eksempel destinationsselskaberne og VisitDenmark, kan vi åbne øjnene hos endnu flere gæster.
Turisme handle nemlig om at kunne tilbyde noget unikt, og det har vi i Danmark. Det er en styrkeposition, som vi må beskytte og investere i, så vi ikke blot høster frugterne af den internationale opmærksomhed i dag, men også investerer i at sikre os i kampen om turisternes gunst i fremtiden.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
McDonald's Danmark ser stort potentiale i leveringstjenester
01-11-2024
-
Skagen takker nej til Unesco-status på grund af udviklingshensyn
01-11-2024
-
Uhyggelig efterårssucces: Forlystelsesparker gør Halloween-tema til publikumssucces
01-11-2024
-
I København har de råd til at gå på restauration: Spis lige brød til, siger de i provinsen
01-11-2024
-
Femern-tunnel kan skabe 500.000 flere overnatninger årligt
01-11-2024
-
Stor renovering løfter Quality Hotel The Reef i Frederikshavn
01-11-2024
-
Vi går markant mere ud og spiser end for fem år siden
01-11-2024