November er for mange kendetegnet ved gråt og kedeligt efterårsvejr, men på hotelmarkedet bliver måneden ved med at blive forbundet med høje vækstrater. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Siden krisen i 2008 er der kommet næsten 50 pct. flere hotelovernatninger i november, og bare fra 2017 er antallet steget med 7,5 pct. Dermed har november årets højeste fremgang, hvor blot december mangler at blive opgjort.

”Vækstraten fra 2017 til 2018 er imponerende, men kigger man på udviklingen over en længere årrække, kan man se, at det ikke er en enlig svale, vi har med at gøre. Dette er resultatet af et målrettet arbejde med at styrke hotelmarkedet uden for højsæson, som bærer frugt. Det er i måneder som november, hvor der særligt er potentiale for at øge belægningen og tage imod endnu flere gæster til glæde for dansk turisme”, siger Jens Zimmer Christensen, formand i HORESTA.

Siden krisen har det danske hotelmarked formået at øge antallet af overnatninger fra udenlandske gæster med mere end 60 pct. i november.

Jens Zimmer Christensen tilføjer, at november 2018 var en god kongresmåned, som medførte, at mange forretningsrejsende lagde hovedet på puden på et dansk hotel.

Det er dog ikke alle markeder, der vokser. Blandt andet har HORESTA registreret et fald i antallet af besøgende fra Irland, hvilket blandt andet skyldes, at Danmark i 2017 spillede VM-playoffkamp i fodbold, som tiltrak flere besøgende i 2017 sammenlignet med 2018.

I alt blev det til næsten 86.000 flere overnatninger i 2018 end året før, og flere end to tredjedele af de nye overnatninger stod danskerne selv for.

Hele erhvervet vokser siden krisen

På tværs af landet nyder alle regioner fremgang siden krisen. Bedst står det til i hovedstaden, som har 65 pct. flere novemberovernatninger på hotellerne end i 2008, og væksten er på hele 9,5 pct. fra 2017 til 2018. Der Regionen er også det eneste sted i landet, hvor der overnattede flere udlændinge end danskere på hotellerne i november. Væksten skal ses i lyset af, at der sammenlignet med november 2017 har været en vækst i kapaciteten på flere end 1.300 værelser i byen.

I Midtjylland kunne man også glæde sig over en hotelmåned, som overgik 2017.

”Midtjylland havde mange overnatninger i 2017 forbundet med titlen som Europæisk Kulturhovedstad. Derfor er det endnu mere imponerende, at man i november vokser med mere end 6 pct. i 2018, da man ikke havde samme event som trækplaster”, siger Jens Zimmer Christensen.

Også Region Syddanmark imponerer med en vækst fra november 2017 med en vækst på 8,4 pct.

App viser vej til økologiske spisesteder

I 2019 har Fødevarestyrelsen fejret 10-året for Det Økologiske Spisemærke med både nyt grafisk design og landsdækkende forbrugerkampagne. Et af kampagnens budskaber har været at sætte spot på appen ”Økologiske Spisesteder”, der viser vej til restauranter, cafeer og hoteller med Det Økologiske Spisemærke.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne