Den kinesiske virksomhed Alibaba lancerede i september 2018 smile to pay - en betalingsmetode udviklet af Alipay, der bygger på ansigtsgenkendelse. Funktionen har blandt andre Kentucky Fried Chicken (KFC) i Hangzhou i Kina taget til sig.

Bestillings-skærmene i KFC-restauranten vil gennem en 3D scanner genkende gæstens ansigt og verificere dennes identitet - og vupti, betalingen er gennemført! Men det er ikke kun forbeholdt KFC. Over 10.000 købmænd og virksomheder i 300 byer på tværs af Kina bruger i dag Alipay’s ansigts-genkendende betalingsmetode, i både supermarkeder og på hospitaler.

Udover at betalingen er mere sikker(ingen kan aflure din kode), går det hurtigere da kunden ikke skal have pung eller telefon op af lommen, hvilket mindsker ventetider og lange køer. I december sidste år blev smile to pay opgraderet til en nyere version, kaldet Dragonfly.

(artiklen fortsætter under billedet)

Skærmen, der i den nyeste version er på størrelse med en tablet, vil kunne tilpasses de fleste eksisterende betalingsterminaler, hvilket gør det nemmere for mindre virksomheder at implementere denne ansigts-genkendende betalingsmetode i deres forretning. Derudover indeholder den nye version et “3D structured light camera”, der forbedrer nøjagtigheden i ansigtsgenkendelsen samt en opgraderet processor, der gør betalingen hurtigere.

Ansigtsgenkendelses-systemet bruger et minimum af data til at verificere kundens identitet, ligesom dataen er krypteret, og dermed ikke mulig for købmændene at tilgå for at sikre kundens private data.

Muligheder/perspektivering:

- Hvordan kan du nytænke betalingsmetoder i din virksomhed?

- Kan du gentænke betalingsmetoder i din virksomhed, så din medarbejder kan assistere flere kunder ad gangen?

Læs mere:

http://www.chinadaily.com.cn/a/201812/14/WS5c12f272a310eff303290f11.html


Indlægget er produceret af Experiences by Innovation Lab, som HORESTA samarbejder med i forhold til trends og tendenser. Siden 2001 har Innovation Lab arbejdet med turisme og oplevelsesøkonomi. De har bl.a. kortlagt fremtidens møde- og konferenceformater med Inspiring Denmark, udviklet hoteloplevelser med Radisson BLU, leveret koncepter til oplevelsesparker som KRAFT i Ringkøbing, faciliteret en sammensmeltning af gastronomi og 3D-print med Malling og Schmidt, udviklet stedsbundne signaturoplevelser i ni sønderjyske byer, samarbejdet med VisitDenmark om digital gæsteservice og meget, meget mere.
De internationale trends er kurateret af Jarle Fink Kondrup, ekspert i teknologi og oplevelser, som er Innovation Labs spydspids inden for turisme og oplevelsesøkonomi.

Hotel-to-go: Abonnér på hotelydelser i hjemmet

På baggrund af feedback fra hotelgæster lancerer Nordic Choice Hotel i Stockholm en abonnementsordning, så gæster der er medlem af hotellets klub, kan opleve hotel-fornemmelsen hjemme, selv om de for længst er tjekket ud. Det sker til et udvalgt område – Kungsholmen i Stockholm – tæt ved hotellet, skriver Turisme.nu.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne