Den kinesiske virksomhed Alibaba lancerede i september 2018 smile to pay - en betalingsmetode udviklet af Alipay, der bygger på ansigtsgenkendelse. Funktionen har blandt andre Kentucky Fried Chicken (KFC) i Hangzhou i Kina taget til sig.

Bestillings-skærmene i KFC-restauranten vil gennem en 3D scanner genkende gæstens ansigt og verificere dennes identitet - og vupti, betalingen er gennemført! Men det er ikke kun forbeholdt KFC. Over 10.000 købmænd og virksomheder i 300 byer på tværs af Kina bruger i dag Alipay’s ansigts-genkendende betalingsmetode, i både supermarkeder og på hospitaler.

Udover at betalingen er mere sikker(ingen kan aflure din kode), går det hurtigere da kunden ikke skal have pung eller telefon op af lommen, hvilket mindsker ventetider og lange køer. I december sidste år blev smile to pay opgraderet til en nyere version, kaldet Dragonfly.

(artiklen fortsætter under billedet)

Skærmen, der i den nyeste version er på størrelse med en tablet, vil kunne tilpasses de fleste eksisterende betalingsterminaler, hvilket gør det nemmere for mindre virksomheder at implementere denne ansigts-genkendende betalingsmetode i deres forretning. Derudover indeholder den nye version et “3D structured light camera”, der forbedrer nøjagtigheden i ansigtsgenkendelsen samt en opgraderet processor, der gør betalingen hurtigere.

Ansigtsgenkendelses-systemet bruger et minimum af data til at verificere kundens identitet, ligesom dataen er krypteret, og dermed ikke mulig for købmændene at tilgå for at sikre kundens private data.

Muligheder/perspektivering:

- Hvordan kan du nytænke betalingsmetoder i din virksomhed?

- Kan du gentænke betalingsmetoder i din virksomhed, så din medarbejder kan assistere flere kunder ad gangen?

Læs mere:

http://www.chinadaily.com.cn/a/201812/14/WS5c12f272a310eff303290f11.html


Indlægget er produceret af Experiences by Innovation Lab, som HORESTA samarbejder med i forhold til trends og tendenser. Siden 2001 har Innovation Lab arbejdet med turisme og oplevelsesøkonomi. De har bl.a. kortlagt fremtidens møde- og konferenceformater med Inspiring Denmark, udviklet hoteloplevelser med Radisson BLU, leveret koncepter til oplevelsesparker som KRAFT i Ringkøbing, faciliteret en sammensmeltning af gastronomi og 3D-print med Malling og Schmidt, udviklet stedsbundne signaturoplevelser i ni sønderjyske byer, samarbejdet med VisitDenmark om digital gæsteservice og meget, meget mere.
De internationale trends er kurateret af Jarle Fink Kondrup, ekspert i teknologi og oplevelser, som er Innovation Labs spydspids inden for turisme og oplevelsesøkonomi.

Ny teknologi viser madretter i 3D

TRENDS: HORESTA samarbejder med innovationshuset Innovation Lab, der skal give vores medlemmer mulighed for at få indblik i, hvad der opstår af global nytænkning, trends og tendenser i branchen. Denne gang fortæller Innovation Lab om firmaet Kabaq, der tilbyder 3D-gengivelser af madretter, så restaurantgæsterne har bedre mulighed for at studere på forhånd, hvad de bestiller.

Trend: Bo på kapselhotel i 9 timer

Kapselhotellet Ninehour tilbyder deres gæster ni timers indkvartering i et minimalt, sci-fi futuristisk miljø. Hotellets koncept, som navnet referer til er, at gæsterne skal bruge så lidt tid som muligt under deres tag og derfor også kun bruge én time på at gøre sig klar til at gå i seng, syv timer på at sove og en time til at gøre sig klar om morgenen.

Trend: Fastfood uden menneskelig interaktion

TRENDS: HORESTA samarbejder med innovationshuset Innovation Lab, der skal give vores medlemmer mulighed for at få indblik i, hvad der opstår af global nytænkning, trends og tendenser i branchen. Denne gang fortæller Innovation Lab om restaurantkæden Eatsa, der er højtautomatiseret og fungerer som en salgsautomat, der leverer frisklavede salater til sultne kunder.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne