Oktobervejret kan være både grå, kold og regnfuld i dansk turisme, men overnatningstallene for måneden fortæller om en positiv udvikling for hotelerhvervet.

I den nye opgørelse fra Danmarks Statistik fremgår det nemlig, at hotelerhvervet var værter for 6,4 pct. flere overnatninger i oktober sammenlignet med samme måned sidste år. Særligt tyske, franske, hollandske og amerikanske gæster strømmede til, og disse vigtige markeder oplevede tocifrede vækstrater.

Med til historien hører dog også, at der det seneste år er åbnet flere end 2.500 nye hotelværelser, fortæller HORESTAs formand Jens Zimmer Christensen. Det svarer til en vækst på 5,3 pct. flere værelser.

”Det er fantastisk, at væksten i solgte værelser næsten matcher antallet af nye værelser, men der er ingen tvivl om, at en ny virkelighed måned for måned indtræffer i hotelerhvervet. Konkurrencen intensiveres, og vi har ikke set toppen endnu, for der er stadig mange hotelprojekter og nye værelser i pipelinen”, siger Jens Zimmer Christensen, og fortsætter:

”Erhvervet gør klar til at tage dansk turisme til et nyt niveau, og denne periode, hvor de mange nye værelser åbner, vil unægteligt kunne mærkes. Blandt andet ser vi, at belægningsprocenten falder hos erhvervets virksomheder i flere regioner”.

Nordjylland har højest vækst

De nordjyske hoteller kunne i oktober rede op til 11,1 pct. flere overnatninger end året før. Det var den højeste vækst i landet efterfulgt af Sjælland, der gik frem med 8,7 pct. flere overnatninger, og hovedstaden som hævede antallet af overnatninger med 7,2 pct.

Alle regioner havde vækst, da Region Syddanmark øgede antallet af overnatninger med 6 pct., samtidig med Region Midtjylland lige præcis gik i plus med 167 flere overnatninger i oktober end i samme måned i 2018.

Kurs mod rekord

I årets ti første måneder har de danske hoteller haft næsten 800.000 flere overnatninger end i 2018, hvilket svarer til en vækst på 5,7 pct. Dermed skal meget gå galt, hvis ikke 2019 skal sætte overnatningsrekord.

”Tallene taler sit tydelige sprog: Der er efterspørgsel på, hvad dansk turisme har at tilbyde. Det er dog også et stort cadeau til virksomhedernes evne og vilje til at investere i produktet, så erhvervet hele tiden følger med forbrugernes efterspørgsel. Hertil kommer et imponerende arbejde med at markedsføre Danmark som destination og tiltrækning af nye, vigtige flyruter”, lyder det afsluttende fra Jens Zimmer Christensen.

Log ind