HORESTA afviser, at flyafgifter er den rigtige vej at gå i jagten på at bringe flybranchens klimabelastning ned.

”Vi støtter ønsket om mere bæredygtig transport, men flyafgifter er ikke det rette middel til at nå målet, og man straffer luftfartbranchen, der er gået foran i omstillingen til mere klimavenlig flytrafik”, sagde HORESTAs politiske direktør, Kirsten Munch, da hun onsdag blev interviewet af TV2/News.

Baggrunden var et nyt udspil fra De Radikale, som tidligere på dagen udtalte til Berlingske, at de ønsker flyafgifter med på den kommende finanslov. Forslaget blev med det samme bakket op af SF og Enhedslisten.

HORESTA frygter, at flyafgifter vil koste mange flypassagerer og dermed omsætning for flybranchen og landets lufthavne. I Sverige er der indført flyafgifter, og der har efterfølgende været en markant nedgang i flytrafikken. Det forringer flyselskabernes økonomi og tvinger den nødvendige grønne omstilling af flysektoren ned i fart.

Ikke mindst vil det påvirke turismen negativt, og i sidste ende koste job og vækst i turisterhvervet, mener HORESTA.

”Dansk Luftfart har sat som mål, at man vil være CO2-neutral, mens Københavns Lufthavn vil være helt uden CO2 udledning i 2050. Det er meget ambitiøse mål, som man løbende vil blive holdt op på. Branchen er i fuld gang med at omstille sig til en mere grøn fremtid og en flyskat vil forringe flyselskabernes økonomi og mulighed for at nå disse ambitiøse mål. Derfor er det ikke den rette vej at gå”, sagde Kirsten Munch.

Hun lagde op til, at der i stedet skal etableres forpligtende partnerskaber mellem staten, flybranchen og forskningsmiljøerne for på den måde at støtte luftfarten i omstillingen mod mere bæredygtige biobrændstoffer, e-fuels og teknologiske løsninger.

Log ind