Datatilsynet har politianmeldt et taxaselskab og indstillet virksomheden til en bøde på 1,2 mio. kr. for en overtrædelse af reglerne i databeskyttelsesforordningen.
Begrundelsen lyder, at virksomheden ikke har slettet kundernes oplysninger. Knap 9 mio. personhenførbare taxature er blevet gemt uden et sagligt formål, vurderer Datatilsynet. Det er første gang, Datatilsynet indstiller til en bøde efter reglerne i databeskyttelsesforordningen (også kendt som GDPR).
Fra HORESTAs erhvervsjuridiske chef Kaare Friis Petersen lyder det:
”Arbejder man med såkaldte personhenførbare oplysninger, så er man nødt til at have en politik for sletning af kundernes oplysninger, og den politik skal også udøves,” siger Kaare Friis Petersen.
Datatilsynet begrunder indstillingen til bøde på følgende måde:
”Når vi har valgt at indstille til en bøde i denne sag, skyldes det, at der er tale om meget store mængder personoplysninger, der er blevet gemt uden et sagligt formål. Ét af grundprincipperne på databeskyttelsesområdet er, at man kun må behandle oplysninger, man har brug for - og når man ikke har brug for dem længere, skal de slettes med det samme,” siger Datatilsynets direktør Cristina Angela Gulisano.
Har I spørgsmål til virksomhedens arbejde med databeskyttelse, er I velkomne til at kontakte HORESTA.

SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
HORESTA vil komme dårligt arbejdsmiljø til livs
08-06-2023
-
Flere melder sig i debatten om begrænsning af udeservering
08-06-2023
-
Fokuserer på kongresser med langsigtet værdi
08-06-2023
-
Nødplan virker ikke: Lufthavnsforsinkelser fortsætter ind i sommerferien
08-06-2023
-
Hotelkæde udnævner erfaren profil til chef
08-06-2023
-
Kurbadshotel bryder barrierer ned: Nu strømmer de lokale til hotellets faciliteter
08-06-2023