Danmark har fortsat den nordiske førertrøje på, når det gælder om at tiltrække internationale gæster til landet. Det seneste år blev der i alt foretaget 27,5 mio. overnatninger af udenlandske turister i Danmark. Tilsammen præsterede Sverige, Norge og Finland kun godt 34 mio. internationale turismeovernatninger i 2018.

På tværs af alle danske overnatningsformer voksede de internationale overnatninger med 3,2 pct. Det nordiske vækstgennemsnit i 2018 var dog lidt højere, nemlig 4,4 pct. Særligt Sverige markerede sig flot med en fremgang på hele 7,2 pct.

De danske overnatningsvirksomheder har også klaret sig godt i 2018, når man tæller efterspørgslen fra egne borgere med. Det samlede overnatningstal i Danmark steg således med 2,9 pct., mens det nordiske snit var på 2,3 pct.

Set over de seneste fem år periode ligger de danske overnatningsvirksomheder ligeledes fornuftigt til i den nordiske sammenligning. Siden 2014 er efterspørgslen på tværs af de danske overnatningsformer nemlig gået frem med 14,9 pct., hvilket kun overgås af Sveriges vækst på 15,3 pct.

I sidste uge kunne VisitDenmark fortælle, at turismeerhvervet samlet omsatte for 128 mia. kr. i 2017, og med endnu flere turister i 2018, må dette beløb forventes at blive endnu højere, når den samlede turismeomsætning for det forgangne år gøres op.

Antal overnatninger i de nordiske lande i 2018

 

 

For yderligere information kontakt:

Har du fået læst?

Undersøgelse: Så mange gæster stjæler hotelmadrasser

Det hører ikke til sjældenhederne, at gæsterne tager toiletartikler med sig fra hotelværelserne, men en ny rundspørge viser, at det ikke bliver ved det. Hoteller har mistet madresser, kunst, kaffemaskiner og meget mere, skriver Independent.co.uk.

Hotelvirksomhed baner vejen for innovativ markedsføring

Den danske hotelkæde, Zleep Hotels, er blandt de første virksomheder i Norden til at anvende et helt nyt og ganske interessant digitalt markedsføringsredskab. Et redskab der ikke før er set anvendt i kommercielle sammenhænge i Danmark. Redskabet er Facebookfiltre, og det banebrydende er, at Zleep Hotels fra dags dato udvider markedsføringsindsatserne med et skræddersyet Facebookfilter, som en af de første virksomheder i Norden.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne