I fremtiden er der meget der tyder på, at det er robotter, der vil være dem der styrer vores spisevaner. Baristarobotten vil lave dig en flat white eller espresso, robotkokken vil spinde en perfekt pizza og de selvkørende biler/tjenester vil bringe maden ud til dig.

I San Francisco er fremtiden her allerede. I burgerrestauranten Creator er det en robot, der laver maden til gæsterne. Den laver ca. 120 burgere i timen og prisen pr. burger ligger under gennemsnittet i området. Det kan lade sig gøre, da der ikke skal være plads til et stort køkken samt køkkenpersonale, hvilket frigiver ekstra kvadratmeter til gæster.

Burgerne er desuden friskere, end man skulle tro. Burgerbollerne bliver skåret på stedet, bøfferne krydres efter dine ønsker og så bliver kødet hakket lige før brug, for at bevare saft og kraft. Alle råvarer er i øvrigt på display i glasrør, både så man kan se råvarerne, men også for at kunne skære dem til perfektion.

Burgernes sammensætning kan personliggøres, som man har lyst til, helt ned til tykkelsen af sin tomatskive, hvordan bollen skal krydres, og præcis hvordan bøffen skal være stegt.

Creator vil gerne have, at folk ikke ser deres maskiner som robotter, men i stedet som fundament i en kreativ og social spiseoplevelse. Creator automatiserer de mindre sjove opgaver for at frigive medarbejdernes tid til de sociale og mere meningsgivende opgaver. Mere tid til at medarbejderne kan servicere og interagere med gæsterne, samt at rådgive dem i skabelsen af deres unikke og personlige burgersammensætning.

Niveauet er sat højt til de kommende servicerobotter. Dog er Creator robotten ikke til salg endnu, ligesom ejerne ikke pt giver mulighed for franchise.

Perspektivering / muligheder:

- Hvilke opgaver kan med fordel automatiseres for at frigive dine medarbejderes tid til noget mere værdiskabende og meningsfyldt?

- Hvor vil du helst møde en ‘robot’, og hvor vil du helst have den menneskelige interaktion?

Mere info/flere restaurant- og hotelservices med robotter:

http://creator.rest/

https://cafexapp.com/

https://misorobotics.com/flippy/

https://aethon.com/hospitality

https://www.spyce.com/

 


Indlægget er produceret af Experiences by Innovation Lab, som HORESTA samarbejder med i forhold til trends og tendenser. Siden 2001 har Innovation Lab etableret et internationalt netværk bestående af tæt på 2500 personlige kontakter inden for verdensomspændende forskning, produktudvikling og iværksætteri. Viden og netværk bruges til at gøre udviklingen relevant og brugbar, så den kan omsættes til konkrete tiltag og værdifulde nye produkter og tjenester. De internationale trends er kurateret af Jarle Fink Kondrup, ekspert i teknologi og oplevelser, som er Innovation Labs spydspids indenfor turisme, retail og forretningsudvikling.

På vej med gigant-burger

For at tilfredsstille kundernes glubske appetit vil McDonald's senere i år teste en endnu større bøf på udvalgte markeder.

80.000 ledige hoteljobs i USA

USA’s hotelbranche kæmper for at skaffe flere medarbejdere, i år forventes ansat 45.000 nye. Manglen på arbejdskraft tvinger lønningerne op, det kan betyde dyrere hotelovernatninger.

Log ind