Bookinger af restaurantborde sker i stigende omfang gennem bookingportaler, og det kan på sigt blive en udfordring for vores branche, lyder det fra HORESTA. Derfor bakker organisationen op om en ny europæisk undersøgelse af området.

I hotelbranchen har man gennem en årrække set, hvordan få multinationale portaler har sat sig på en betydelig del af markedet for hotelbookinger med det resultat, at de i dag presser hotellerne med meget høje bookingkommissioner, begrænsende prisklausuler i kontrakterne og ofte har afskåret hotellerne fra den direkte kontakt med gæsten.

Samme situation skulle nødigt opstå for restaurantbranchen, lyder det fra HORESTA, og organisationen vil derfor sammen med den europæiske organisation, HOTREC, vurdere, hvad der skal til for at undgå det.

I første omgang igangsættes der nu en undersøgelse, som skal belyse den aktuelle markedssituation for restaurantreservationer og udbringning. Undersøgelsen kommer til at dække hele Europa.

HORESTA håber, at restaurantvirksomhederne for egen og resten af branchens skyld vil prioritere at bidrage med dine svar.

Målet med undersøgelsen er at få et opdateret billede af:

  • Hvordan restaurantreservationerne foretages af gæsterne (de primære bookingkanaler som anvendes af gæsterne)
  • Hvem nøglespillerne er
  • Hvad de vigtigste tendenser er
  • Hvad markedsudviklingen er for udbringning og take-away i restauranter

Virksomhedernes svar vil blive behandlet fortroligt, og ingen individuelle restauranter kan identificeres i rapporter eller i resultaterne af undersøgelsen.

HORESTA har i går udsendt en rykker vedrørende deltagelse i analysen, hvori der er et unikt besvarelseslink til det enkelte restaurantmedlem. Har du ikke modtaget mailen, men ønsker at deltage, kan du kontakte analyse@horesta.dk.

Analyse: Dansk turisme topper 100 mia. kr.

VisitDenmark har fremlagt en række nøgletal for dansk turisme, og de viser blandt andet, at dansk turisme omsætter for mere end 108 mia. kr. Samtidig står erhvervet for 3,7 pct. af den samlede danske eksport.

Kæde er først med ny teknologi

I går kunne beskæftigelses- og integrationsborgmester i København Cecilia Lonning-Skovgaard klippe snoren til McDonald’s-restaurant nummer 89 i Danmark. Og den er speciel af flere grunde. Restauranten har fået hjemme med udsigt over Rådhuspladsen i Industriens Hus, og det er blot et stenkast fra, hvor McDonald’s for snart 40 år siden åbnede sin første restaurant i Danmark.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne