Sælger din virksomhed smørrebrød til videresalg hos en købmand, eller leverer et køkken for eksempel lasagne til detailvirksomheder? Så risikerer I at blive omfattet af den såkaldte ’tredjedelsregel’, hvilket påkræver, at jeres videresalg bliver registreret hos Fødevarestyrelsen.

Maksimalt en tredjedel af forretningens omsætning må have denne karakter. Ellers skal din virksomhed registreres som engros-virksomhed.

Fra 1. oktober til 30. november i år fører Fødevarestyrelsen en kontrolkampagnen om 1/3-reglen. Målet er blandt andet, at virksomhederne skal kunne dokumentere, at de overholder de omsætnings-, mængde-, og afstandsgrænser, der er for leveringen til andre detailvirksomheder efter 1/3-reglen.

Hos HORESTA mener man, at reglen påligger virksomhederne en masse bureaukrati og så gerne, at der kunne indføres en bagatelgrænse for regnskab og registrering på området:

”Reglerne er blevet lempet lidt og fremover kan en detailvirksomhed igennem en kortere periode, for eksempel en måned, samle dokumentation for leveringer efter 1/3-reglen, som viser, at leveringerne holder sig indenfor grænserne. Den valgte periode skal være repræsentativ for virksomhedens normale leveringer. Virksomheden kan derved sandsynliggøre at holde sig inden for grænserne for hele årets leverancer”, fortæller Tine Skriver, fødevarechef i HORESTA, og fortsætter:

”I HORESTA så vi dog meget gerne, at restauranterhvervet faldt under en bagatelgrænse, da dette bureaukrati egentlig kan stå i vejen for virksomheder, der prøver at effektivisere og maksimere deres omsætning”, lyder det fra Tine Skriver.

Kontrolbesøgene i forbindelse med Fødevarestyrelsens kampagne varsles med mindst 14 dage hos de registrerede virksomheder, og Fødevarestyrelsen skriver, at de forventer, at virksomhederne har den nødvendige dokumentation klar, når den tilsynsførende møder op på kontrolbesøget.

Har du spørgsmål til kampagnen fra Fødevarestyrelsen, er du velkommen til at kontakte HORESTAs fødevarechef.

20240606 DSC00509
Fødevarechef
Tine Skriver

Fødevarestyrelsen har fokus på madboder og madvogne

Festivalsæsonen er skudt i gang og Fødevarestyrelsen har indledt en række stikprøvekontroller forud for sommerens festivaler og markeder, hvor fokusset særligt er på madboder, food trucks og gadekøkkener.

Log ind