Forbrugerne kræver i dag, at virksomheder tager stilling og handler ansvarligt, lige meget om man er et verdensomspændende brand eller en lokal café. I lyset af den anti-spild-mentalitet, der tager fokus lige nu, introducerer innovative retailere og designere spiselige alternativer til plastiksugerør, -service og -emballage.

Diageo er et af de brands, der har innoveret med bæredygtige alternativer, og har skabt et spiseligt sugerør, som komplimenterer virksomhedens dåsecocktails med eksempelvis et sugerør med limesmag til deres gin & tonic. Just Eat følger også trop med spiselige poser til deres sauces lavet på tang, mens virksomheden Biotrem tilbyder spiselige tallerkener lavet af hvedeklid. Virksomheden Do Eat tilbyder spiseligt madpapir og muffinforme.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Én innovativ virksomhed har desuden taget kampen op mod en af de største plastikforureningssyndere: plastikflasken. Start-uppen Skipping Rocks Lab har nemlig udviklet en spiselig vandkugle som alternativ til flasken. Kuglen er lavet af tang og planter og er biologisk nedbrydelig.

Hvor bæredygtighed og social ansvarlighed tidligere sås som en bonus, er det i dag et krav fra forbrugerne og dermed essentielt, hvis man som virksomhed ønsker at overleve i en stadig mere miljøbevidst arena.

Muligheder/perspektivering:

- Hvor kan du sætte ind for at gøre din restaurant, café eller dit hotel mere bæredygtigt?

- Hvordan kan du erstatte unødig plastemballage i din virksomhed med bæredygtige alternativer?

- Hvordan får du fortalt om dit bæredygtige arbejde og gjort det til en del af virksomhedens ’brand’?

Læs mere:

http://www.skippingrockslab.com/

https://biotrem.pl/en/


Indlægget er produceret af Experiences by Innovation Lab, som HORESTA samarbejder med i forhold til trends og tendenser. Siden 2001 har Innovation Lab etableret et internationalt netværk bestående af tæt på 2.500 personlige kontakter inden for verdensomspændende forskning, produktudvikling og iværksætteri. Viden og netværk bruges til at gøre udviklingen relevant og brugbar, så den kan omsættes til konkrete tiltag og værdifulde nye produkter og tjenester. De internationale trends er kurateret af Jarle Fink Kondrup, ekspert i teknologi og oplevelser, som er Innovation Labs spydspids indenfor turisme, retail og forretningsudvikling.

Meyers vil tage næste svære skridt

Fødevareselskabet har på seks år skubbet indkøbet af nordiske bælgfrugter i kantiner voldsomt op. Nu skal historiefortællingen i spil for at få privatforbrugerne med.

Log ind