Turisterne i Danmark brugte blandt andet efterårsferien på landets mange hoteller. Nye tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at der blev foretaget flere end 1,3 mio. overnatninger i oktober, og det var væsentlig flere end samme måned sidste år.

Næsten 60.000 flere hotelovernatninger blev det til i efterårsmåneden, og danskerne stod selv for flere end 50.000 af disse. Hotelmarkedet voksede således med 4,6 pct. i oktober, og det var på ryggen af en vækst i danske overnatninger på hele 6,7 pct.

”Efterårsferien er for mange en mulighed for at få en pause fra hverdagen og komme væk med familien, og her har de danske hoteller været dygtige til at udvikle på tilbud, som taler til danskernes behov i skuldersæsonen. Hertil kommer en vækst i mange af de store fjernmarkeder som Kina, Indien, Rusland og Australien, hvor en stor del af æren også skal tilskrives arbejdet med at etablere nye flyruter til Danmark,” siger Jens Zimmer Christensen, formand for HORESTA.

Oktobers vækst i hotelovernatninger på 4,6 pct. sammenlignet med 2017 er det højeste for en måned i år.  

Væksten rammer skævt

København var endnu engang lokomotivet for hotelvæksten. Hovedstaden voksede med hele 8,1 pct. sammenlignet med sidste år, og regionen stod alene for 56.000 flere overnatninger.

Syd- og Midtjylland gik frem med henholdsvis 2,5 pct. og 1,3 pct., mens Nordjylland og Sjælland oplevede fald på 4,4 pct. og 0,7 pct.

”Oktober-væksten skulle hovedsageligt findes i København, som oplevede en kæmpe vækst i antallet af særligt danske hotelovernatninger. Men på trods af at flere danskere udforskede hovedstadens mange muligheder, så var der stadig flest udenlandske gæster”, fortæller Jens Zimmer Christensen.

Der var ca. 340.000 danske overnatninger i Region Hovedstaden i oktober, mens antallet af udenlandske overnatninger rundede 400.000.

Hotelchef om spytte-voldssag: ”Nok var nok ”

Den mandlige receptionist, der tidligt lørdag følte sig så forulempet af en tidligere voldsdømt mand på Hotel Royal i Aarhus midtby, at han ringede 114, henter entydig opbakning hos sin chef, hotel-manager Lilian Lenbroch, skriver EB.dk.

Marriott vil have større bid af MICE-markedet

Marriott Bonvoy Events’ hjemmeside – MarriottBonvoyEvents.com – skal fungere som et bredt favnende værktøj for møde- og eventplanlæggere. Den nye hjemmeside afløser Marriotts tidligere MICE-hjemmeside: Meetings Imagined, skriver Standby.dk.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne