Danskerne går mere ud og spiser. Vi bruger flere penge pr. udespisebesøg. Restauranterhvervets samlede omsætning stiger. Det kunne HORESTAs adm. dir. Katia K. Østergaard fortælle på TV2 Business onsdag morgen med afsæt i en ny analyse af danskernes udespisevaner.
Katia K. Østergaard tilføjede, at væksten i markedet har gjort, at danskerne nu har historisk mange muligheder, når de vil købe måltidet ude, og at take away passer godt ind i tidens trend, hvor danskerne vil have mere fritid. Hun tilskriver blandt andet segmentets vækst med, at kvaliteten er højnet, og det har været medvirkende til, at danskerne oftere selv dropper at stå ved komfuret.
HORESTAs tal viser, at danskerne foretog mere end 10 pct. flere take away-besøg i 2017 sammenlignet med 2016.
I takt med at udespisemarkedet vokser kommer der også nye aktører. I indslaget blev der præsenteret en ny app ved navn Bite, hvor private kan videresælge mad, de har lavet. Katia K. Østergaard ser det ikke som den store udfordrer til de etablerede restauranter på nuværende tidspunkt, men hun mener dog, at disse nye aktører skal reguleres og følge nogle af de samme retningslinjer som restauranterne, hvad angår blandt andet fødevaresikkerhed.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
Styrk din ESG-rapportering med ESG Monitor
05-12-2025
PRESSEKLIP
-
Vejle får nyt hotel med 87 værelser
05-12-2025
-
Udeblivelser koster københavnsk restaurant 150.000 kr.
05-12-2025
-
Danske Hoteller fejrer 35 år med fokus på lokal forankring
05-12-2025
-
Ny aftale med Forsvaret sikrer fremtiden for Aarhus Airport
05-12-2025
-
Nordsjællandsk grillkæde åbner nyt spisested
05-12-2025
-
Politikere drømmer om festivalplads og kæmpearena i København
05-12-2025
-
Ny formand skal styrke madkulturen i Danmark
05-12-2025
-
Delte meninger om autocampere i turismeerhvervet
05-12-2025