Forbrugerne kan lide at smage en ny lækker øl eller vin, inden de køber den. De prøver også tøjet i et prøverum, inden de går til kassen. Virksomheder i turismen lader sig nu inspirere af dette og gør det samme rejse-, restaurant- og/ eller hoteloplevelser.

Blandt dem er virksomheden Kayak, som bruger Virtual Reality. Her kan gæsterne hjemme fra deres sofa prøve stemningen af i en storby, inden de booker deres billet. Lige nu er Venedig og Katmandu de første byer, hvor Kayak giver potentielle rejsende mulighed for at opleve destinationen. Den virtuelle oplevelse giver en interaktiv audio og visuel oplevelse. Foruden sceneriet og atmosfæren får personen vist en række must-see områder samt nogle række stedsspecifikke tips og trends inde i VR-oplevelsen, så de kan bestemme, om det er den rigtige destination for dem.

Spies har i øvrigt lavet noget lignende i Danmark, hvor de foruden en 360 graders video har koblet en duftgenerator på så man kan dufte de søde pandekager ved Crepe-boden foran Eifeltårnet og dufte Rioja vinen på tapasbaren i Barcelona. Duftene gør VR oplevelsen endnu mere “virkelig” og fungerer som en god “smagsprøve” på den egentlige oplevelse.

Perspektivering / muligheder:

Hvordan kan du tilbyde dine kunder at teste din ydelse inden? (gennem ny teknologi, eller bare nytænkning)

Hvordan kan du arbejde med at skabe positive forventninger hos din kunde inden han/hun ankommer?

Mere info:

Website: https://www.kayak.com/news/kayak-virtual-reality/


Indlægget er produceret af Experiences by Innovation Lab, som HORESTA samarbejder med i forhold til trends og tendenser. Siden 2001 har Innovation Lab etableret et internationalt netværk bestående af tæt på 2500 personlige kontakter inden for verdensomspændende forskning, produktudvikling og iværksætteri. Viden og netværk bruges til at gøre udviklingen relevant og brugbar, så den kan omsættes til konkrete tiltag og værdifulde nye produkter og tjenester. De internationale trends er kurateret af Jarle Fink Kondrup, ekspert i teknologi og oplevelser, som er Innovation Labs spydspids indenfor turisme, retail og forretningsudvikling.

Har du fået læst?

Turismefremme

De offentlige investeringer på ca. 650 mio. kr. om året i dansk turisme skal bruges mere effektivt. Samtidig skal der mere fart på digitaliseringen - både for at styrke virksomhedernes drift og forbedre servicen over for turisterne.

Pensionisternes feriebudget vokser

De ældre har fået flere penge mellem hænderne. Blandt andet fordi de har større pensionsopsparinger end tidligere.
Sådan lød forklaringen fra HORESTAs adm. direktør, Katia K. Østergaard, da hun tirsdag morgen forklarede til TV2/News, hvorfor pensionisternes feriebudget er steget med 34 procent på ti år.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne