Kunstige intelligenser som f.eks. Google Assistent, Cortana, Siri findes allerede i vores telefoner, og i både USA og i Østen bliver de digitale assistenter brugt flittigt.
F.eks foregår 20 procent af alle internetsøgninger i USA allerede gennem tale. I 2020 spås det at være næsten 50 procent. Der er et stort og voksende segment af personer, der hellere vil hjælpe sig selv digitalt end at spørge om hjælp. De såkaldte Silent Travellers bliver ikke set eller hørt af personalet, da de finder deres svar online.
Indtil videre kan de digitale assistenter udføre 6000 forskellige opgaver i forhold til at bestille en taxa, kalenderkoordinering, spille musik etc. Kunstig Intelligens og stemmestyrede devices er en del af fremtiden i vores hjem og måske netop derfor også et oplagt valg for hoteller. Med de digitale assistenter kan vi således bare tale til en lille højtaler på natbordet i stedet for at ringe til receptionen.
Om det er dagens menu i restauranten, tidspunkt for udtjekning, regulering af varme og lys på værelset eller om anbefalinger til en lokal pub eller teaterforestilling. Alexa, som Amazons stemmestyrings-teknologi hedder, klarer det hele og er allerede installeret på udvalgte hoteller i USA. Stemmestyrede hotelværelser er det næste skridt på vejen mod en ny og forbedret hoteloplevelse og vil give hotelgæster uanede muligheder for personalisering af deres hotelophold.
Perspektivering / muligheder:
Hvis receptionens opkald fra værelser omkring praktiske ting blev overtaget af en digital assistent, hvilken service skal det fysiske personale så lave i stedet?
Hvordan kan du skabe nærvær og personlighed, hvis gæster i stadig større grad betjener sig af digitale ydelser fra værelset, uden om jeres kanaler?
Indlægget er produceret af Experiences by Innovation Lab, som HORESTA samarbejder med i forhold til trends og tendenser. Siden 2001 har Innovation Lab etableret et internationalt netværk bestående af tæt på 2500 personlige kontakter inden for verdensomspændende forskning, produktudvikling og iværksætteri. Viden og netværk bruges til at gøre udviklingen relevant og brugbar, så den kan omsættes til konkrete tiltag og værdifulde nye produkter og tjenester. De internationale trends er kurateret af Jarle Fink Kondrup, ekspert i teknologi og oplevelser, som er Innovation Labs spydspids indenfor turisme, retail og forretningsudvikling.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Engelsk i servicebranchen bliver stadig mere udbredt i København
03-10-2024
-
Populær københavnsk restaurant-kæde går konkurs
03-10-2024
-
Salg af ejendom sikrer opgradering af Benniksgaard Hotel
03-10-2024
-
VisitData kræver kompetenceløft hos mindre destinationer
03-10-2024
-
September-rekord i Københavns Lufthavn
03-10-2024
-
Ny ledelse på Vejrø Resort skal sikre fortsat vækst
03-10-2024
-
Priserne på luksushoteller stiger globalt
03-10-2024
-
Restaurantchef søges til Tangkroen med "VILD løn"
03-10-2024