Det går rigtig godt for den danske restaurantbranche. Danskerne og de udenlandske turister bruger flere penge end nogensinde på alt fra gourmetrestauranter til burgerbarer og cafeer.
Nye tal, som Danmarks Statistik har udarbejdet for HORESTA viser, at 2017 blev endnu et år, hvor restaurantbranchen satte omsætningsrekord.
Den samlede omsætning på de danske restauranter, cafeer, værtshuse, kantiner m.v. nåede i 2017 op på ca. 44 mia. kr. Det er godt 2 mia. kr. mere end året før og svarer til en procentvis vækst på 4,9 pct.
Væksten i branchen var dog ulige fordelt. Hvor de klassiske restauranter med bordservering øgede salget med hele 8,1 pct. var den samlede omsætningsstigning hos fastfood-restauranterne på blot 1,5 pct., og hos ”Anden restaurationsvirksomhed” faldt omsætningen endda med 1,7 pct. Denne kategori dækker bl.a. over kantinedrift.
Ikke nødvendigvis en fest
HORESTAs adm. direktør, Katia K. Østergaard, glæder sig over den generelle fremgang.
”Vi ser i disse år en tendens til, at danskernes udespisevaner ændrer karakter. Det er blevet meget mere normalt at gå ud og spise eller at bestille take away-mad. Især i de store byer. Det skyldes først og fremmest, at det generelt går godt for dansk økonomi, men vi fornemmer også, at der er en underliggende tendens til, at danskernes udespisekultur er under forandring”, siger Katia K. Østergaard.
Væksten i omsætningen har også betydet, at der er skabt historisk mange nye job i branchen, og at antallet af restauranter er steget til et historisk højt antal.
Siden 2008 er antallet af job i branchen steget med omkring 40 procent. Samtidig er antallet af restauranter vokset med næsten 500 fra 2016 til 2017, så der i dag er 17.402 spisesteder at vælge imellem.
”Vi er stolte over at være blandt de absolut største jobskabere siden finanskrisen. Vi er også glade for som branche at kunne tilbyde et stort og varieret udbud af spiseoplevelser. Men bagsiden af medaljen for branchen er, at de mange nye restauranter har skabt en benhård konkurrence. De mange nye restauranter betyder, at for den enkelte restaurant eller restaurantkæde er det ikke nødvendigvis en fest at drive virksomhed for tiden. Det kræver knivskarp omkostningsstyring at få succes”, siger Katia K. Østergaard.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025