App-restauranten, Pincho Nation, har to restauranter i Danmark, og kæden planlægger desuden at åbne dens tredje restaurant. Flere ligger i støbeskeen. For netop nu er kædens største fokus på både at åbne flere restauranter i eget regi og ikke mindst at få flere franchise-tagere.

Den første Pincho Nation-restaurant i Danmark slog dørene op på Fiolstræde ved Nørreport i marts 2018. Sidste efterår fulgte så åbningen af kædens anden restaurant på dansk jord, og igen tog danskerne godt imod app-restauranten, der er baseret på et svensk koncept.

“Vi klarer os rigtig godt op til krisen. Lørdagen før nedlukningen har vi gæsterekord på vores nye restaurant på Axeltorv i København, som kun har været åben i fire måneder. Vi er stolte, men ugen efter må vi lukke ned på grund af Covid-19,” siger Flemming Christophersen, der er direktør for Pincho Nation i Danmark.

Trods krisen har direktøren grundlæggende en god følelse i maven. For han er stolt af konceptet.

“Hvad angår vores koncept, er jeg meget tryg, for vores gæster kommer igen og igen på trods af krisesnak og pandemi. Så jeg tror på fremtiden.

Jeg er ikke urolig for fremtiden, men mit store spørgsmål er:
Hvornår kan jeg komme i gang med fremtiden?

Jeg venter spændt på, hvornår vi er fri af restriktioner, så jeg for alvor kan eksekvere på de ambitiøse fremtidsplaner, vi har på tegnebrættet,” siger han.

Menukortet på Pincho Nation tiltaler et bredt udvalg af gæster, for det består af mindre retter i tapas-størrelse med inspiration fra hele verden. Som den første restaurant i verden tilbyder Pincho Nation, at gæsten både kan booke bord, bestille mad og betale i deres app.

Men selvom konceptet tiltrækker en bred målgruppe, er der særligt to segmenter, der kommer igen og igen.
“Vores primære målgruppe er kvinder i tyverne til midt trediverne, for vi serverer god mad og farverige cocktails i stemningsfyldte omgivelser. Men vi begynder faktisk også at se flere familier, fordi særligt børn er vilde med den festlige indretning, og så kan Rasmus på syv år lige hjælpe mor og far med at bestille mad i app´en.”

Ekspansion og franchising

Nok har Pincho Nation også oplevet et lille dyk i antallet af gæster, men generelt har der været fuldt hus over sommeren. Eller i hvert fald så fuldt hus som restriktionerne tillader.

“Københavnerne har virkelig taget konceptet og oplevelsen til sig. Her får de to timer i en boble af Happy Days med flotte uniformer og cocktails dekoreret med slik,” siger Flemming Christophersen.

Det betyder også, at kædens planer om at åbne en tredje restaurant i Danmark ikke er droppet på grund af krisen.

“Vores planer om at ekspandere er ikke
lagt i en skuffe, som vi åbner, når vi oplever
bedre tider. Nej, vi åbner skuffen nu,”

siger direktøren og fortæller, at kæden planlægger at åbne Pincho Nation nummer tre i Q1 2021.

Men nok har kæden fokus på at åbne restauranter i eget regi. Men den ønsker også at slå et slag for franchising i Danmark.

”Danmark er ikke et nemt marked for franchising. Men det er et grundlæggende ben i kædens DNA. Og vi står selvfølgelig klar til at rådgive og støtte interesserede franchisetagere bedst muligt.”

Direktøren håber, at udlandets enorme interesse for franchising også vil smitte af på det danske marked. For nok er der en økonomisk gevinst for kæden ved en franchiseaftale, men der er også hurtigt økonomisk gevinst for franchisetageren.

“Det smarte ved franchise er jo, at man køber sig ind i et proven concept. Dermed er der mulighed for en god omsætning fra starten.”

Udvikling og optimering

Kæden har under krisen også fået øjnene op for take away, men konceptet er fortsat under udvikling.

”Vi udvikler stadig på det, for vi vil sikre, at den gode oplevelse vores gæster får i restauranten også kommer hjem i folks stuer,” siger Flemming Christophersen.

Generelt har kæden fokus på udvikling og ekspansion. De åbner nye restauranter, slår et slag for franchising og udvikler et ambitiøst take away-koncept. Men kæden har dog ikke kun fokus på udviklingsaktiviteter. Også driftsoptimering.

“Vi må optimere forretningen til omstændighederne, og det betyder, at vi kigger efter besparelser i alle afkroge af virksomheden. Når du tror, du har vendt hver en femøre, kan du begynde forfra.

Det er faktisk en proces, der aldrig må stoppe. Og den er særlig vigtig lige nu.”

Flemming Christophersen, direktør hos Pincho Nation.

I BUSINESS CLASS går vi helt tæt på en
virksomhed i branchen. Vi afdækker DNA´et og
sætter spot på vision og strategi.

OM
Pincho Nation

  • Pincho Nation er en svensk franchise-kæde med restauranter i Sverige, Norge, Finland og Danmark.

     

  • Kæden åbnede sin første restaurant i Danmark i marts 2018, anden restaurant i november 2019, og planen er at åbne en tredje restaurant i 2021.

     

  • Kæden tilbyder som den første restaurant i verden, at gæsten kan booke bord, bestille mad og betale direkte i dens egenudviklet app.

     

Kilde: Pincho Nation Danmark

Gæt en ged på Michelin-restauranten

Pocheret hummer med kastanjer. Marinerede kammuslinger med sort trøffel. Og en quiz. Det har i en periode været menuen på den to-stjernede Michelin-restaurant, Eleven Madison Park, i New York. HORESTAs magasin VISITOR har set nærmere på, hvordan man kan gøre oplevelsen for gæsterne endnu mere mindeværdig.

Jeg kan grine af det nu, men dengang var jeg virkelig bange.

I KARAKTER går VISITOR tæt på en stærk personlighed i branchen med en række spørgsmål, der både er private og professionelle for at vise hele mennesket bag uniformen. Mød Geoffrey Canilao, indehaver af cocktailbaren Balderdash.

Vil du have abonnement
på VISITOR?

VISITOR går tættere på de profiler, som er med til at flytte grænserne i erhvervet. VISITORs mange nye formater skal forene indsigt og udsyn, der tilsammen skal inspirere jer til både effektivisering af driften og nytænkning af virksomhedens måde at drive forretning.

VISITOR forener forretningsforståelse med det personlige. Det traditionelle med det nye.

Få 6 numre af VISITOR for 999,00 kr.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne