Der er stor interesse i bæredygtige løsninger til køkkenet både i form at maskiner og uniformer. Dette fokus resulterer både i en lavere energiregning, og så sender det et positivt signal om ansvarlighed til omverdenen, mener miljøchef i HORESTA.

De enorme maskiner og de mange uniformer, der ofte er tilstede i et storkøkken kan være en belastning for miljøet. Men med få effektive ændringer, kan virksomheder nedbringe energiforbrug og slå et slag for bæredygtighed.

”Der er ingen tvivl om, at køkkenet er et meget effektivt
sted at prioritere, når det gælder energioptimering i
hotel- og restaurationserhvervet,
fordi potentialet for besparelser er så stort.

Det handler blandt andet om at vælge energibesparende maskiner, når man står overfor en ny investering. Og så selvfølgelig at rådgive personale i energirigtig adfærd,” siger Mikal Holt Jensen, der er miljøchef i HORESTA.

Tallene for besparelser taler helt for sig selv. Udregninger fra Energistyrelsen viser nemlig, at hele 70 procent af energiregningen udspringer af køkkenets aktiviteter.

”Vi rådgiver gerne vores medlemmer om energibesparende og bæredygtige valg, fordi vi ved, at der her er et kæmpe potentiale for besparelser, som hurtigt vil vise sig positivt i regnskaberne,” siger miljøchefen.

Faktisk viser tal fra Miljøstyrelsen, at energirigtige maskiner og adfærd kan føre til et estimeret besparelsespotentiale på 20 procent på køl og frys, 10 procent på koge- og stegeudstyr samt ovne, ti procent på opvask og fem procent på ventilation.

Foto: Unsplash

Ikke bare buzzwords

Leverandører af udstyr til netop storkøkkener peger på, at den grønne omstilling har stor indflydelse på kundernes nye investeringer.

”Alt handler om madspild og bæredygtighed.
Men vi ved jo, det giver mening, og kunderne
efterspørger det ikke bare, fordi det er buzzwords,

men fordi de ved at vælge en energibesparende maskine også køber et bedre produkt. Ja, maskinen koster også mere her og nu, men den højere pris er hurtigt tjent hjem på grund af besparelser på energiregningen,” siger Henrik Lyngsø, der er salgschef i Ken Storkøkkener.

Han peger også på, at coronakrisen har ført en klar tendens med sig, og det er interessen for maskiner, der effektiviserer arbejdet i køkkenet.

”Coronakrisen har skubbet til behovet for portionsanretninger, og det betyder, at der bruges flere ressourcer på at anrette i portionsstørrelser. Man kan så spare hænder andre steder i køkkenet ved at investere i en maskine, der automatiserer processerne.”

Den efterspørgsel oplever man også hos køkkenleverandøren Brønnum.

”Vi oplever langt større efterspørgsel på maskiner, der sparer tid i køkkenet. Og i sidste ende også penge. Men det særligt interessante her er faktisk, at de også laver maden mere skånsomt og med et mere ensartet resultat,” siger marketingchef Dennis Funch Vestergaard og forklarer, at trods krisen har bæredygtighed fortsat højeste prioritet.

Foto: Unsplash

Genbrug er guld

Marketingchefen forklarer, at kunderne gerne betaler for et bedre produkt med en længere levetid. Men en investering i et splinternyt og energibesparende produkt, er dog ikke eneste valgmulighed for en kunde, der efterspørger energibesparende løsninger, fortæller marketingchefen.

”Bæredygtighed spiller en stor rolle hos os.
Ofte indgår kundens gamle udstyr i handlen,
når de køber et nyt produkt,

hvis vi vurderer, at der er potentiale i at reparere maskinerne. Dem kan vi så sælge videre til andre kunder, der gerne vil slå et slag for bæredygtighed og have et kvalitetsprodukt, uden at skulle have den helt store pengepung frem.”

Også hos Kentaur, der blandt andet producerer kokkeuniformer, mærker man interessen for bæredygtighed, fortæller partner Christian Beirholm.

”Vi tilbyder også ”bæredygtige” uniformer med fokus på komfort lavet med polyester af genbrugt plastik. Linjen er meget populær blandt kunderne, fordi hotellet eller restauranten gerne vil sende et signal til gæsten om, at de er en ansvarlig virksomhed.”

I UPGRADE giver vi inspiration
til indretning og indkøb.

Potentielle energibesparelser
i storkøkkener:

  • Et køkken i en restaurant står for 70 procent af den samlede energiregning.

  • Køkkenet på et hotel står for 35 procent.

  • På et vandrerhjem udgør køkkenets energiforbrug 25 procent af den samlede energiregning.

     

Kilde: Energistyrelsen

Støtteordninger ifm. COVID 19

Som følge af de økonomiske konsekvenser af COVID 19, har vi har samlet en række støtteordninger, som kan hjælpe med omstilling og tilpasning af din virksomhed.

Gæt en ged på Michelin-restauranten

Pocheret hummer med kastanjer. Marinerede kammuslinger med sort trøffel. Og en quiz. Det har i en periode været menuen på den to-stjernede Michelin-restaurant, Eleven Madison Park, i New York. HORESTAs magasin VISITOR har set nærmere på, hvordan man kan gøre oplevelsen for gæsterne endnu mere mindeværdig.

Jeg kan grine af det nu, men dengang var jeg virkelig bange.

I KARAKTER går VISITOR tæt på en stærk personlighed i branchen med en række spørgsmål, der både er private og professionelle for at vise hele mennesket bag uniformen. Mød Geoffrey Canilao, indehaver af cocktailbaren Balderdash.

Vil du have abonnement
på VISITOR?

VISITOR går tættere på de profiler, som er med til at flytte grænserne i erhvervet. VISITORs mange nye formater skal forene indsigt og udsyn, der tilsammen skal inspirere jer til både effektivisering af driften og nytænkning af virksomhedens måde at drive forretning.

VISITOR forener forretningsforståelse med det personlige. Det traditionelle med det nye.

Få 6 numre af VISITOR for 999,00 kr.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne