De tager pladser fra andre gæster og bestiller ikke nok mad og vin. Single diners er ofte upopulære på restauranter. Men nu viser splinternye tal fra amerikansk analysebureau, at flere spiser ude alene end som par. Det har en fornem restaurant i den amerikanske millionby, Denver, taget konsekvensen af og yder nu særlig høj service til netop single diners.

To tallerkner. To vinglas. To stole. Restauranter er simpelthen ikke designet til de såkaldte single diners. Alligevel har den amerikanske restaurant, Rioja, i storbyen Denver valgt at fokusere benhårdt på dem, der spiser alene.

”Vi ser en stigning i antallet af gæster, der spiser alene. Denver tiltrækker mange konferencer, og derfor ankommer flere og flere alene til byen. De vil ikke længere spise på hotelværelset eller snuppe et billigt måltid et sted, fordi de er alene. De vil nyde et godt måltid i flotte rammer,” siger Beth Gruitch, der er restaurantchef på Rioja.

Splinternye tal fra det amerikanske analysebureau, The NPD Group, viser, at der er sket en stigning i antallet af single diners på det amerikanske restaurantmarked de seneste fem år. Det betyder, at hele 35 procent af gæsterne nyder måltidet alene, mens blot 27 procent ankommer som par.

Nok gælder disse tal for USA, men tendensen er meget interessant for danske restauranter, vurderer Jonas Kjær, der er cheføkonom i HORESTA.

”Der kan være forskellige grunde til, at man vælger at gå ud alene, men der er ingen tvivl om, at single diners er en kæmpestor og hurtigt voksende kundegruppe,” siger han og henviser endvidere til, at over én million danskere bor alene, og at antallet af husstande med én person er steget med 17 procent siden år 2000 ifølge Danmarks Statistik.

Han opfordrer restauranter til at tænke nyt og kreativt, når det gælder indretning, som typisk er designet til par og dermed giver følelsen af tabt fortjeneste, når en single diner træder ind ad døren.

”Man kan udnytte mindre områder i restauranten til hyggelige en-personers borde. Her giver det god mening at indrette med kun en enkelt siddeplads, så gæsten ikke skal stirre på en tom stol. Men man kan også indrette med fællesborde eller lade gæsterne spise i baren,” siger Jonas Kjær.

Mulighederne er uendelige, for god service bliver ingen trætte af, forklarer cheføkonomen.

”Man kan lige så godt gøre sit for at tiltrække denne voksende kundegruppe nu. Det er en oplagt anledning til at differentiere sig fra konkurrenterne i et presset marked,” siger cheføkonomen.

Foto: Unsplash

EN VARM VELKOMST

På Rioja er der ligefrem nedskrevet retningslinjer for, hvordan personalet byder single diners velkommen.

”Det er meget vigtigt, at værtinden ikke råber ud over hele restauranten, at hun skal bruge et bord til én. Gæsten skal opleve en varm velkomst.”

Men det voksende antal single diners stiller alligevel krav til logistikken.

”Vi anbefaler vores chef’s table til dem, der spiser alene. De må gerne sidde ved et bord til to, men vi tror på, at de får en bedre oplevelse, når de oplever, hvad kokkene laver i køkkenet. Der er en livlig stemning.”

Det er nu ikke alle, der er til den løsning.

”Den anden dag kom en ældre kvinde ind alene, og hun valgte at sidde ved et seks-personers bord midt i restauranten. Det var sent og betød intet for os. Det frie valg kan netop være afgørende for, om gæsten får en god oplevelse.”

I det hele taget gør restauranten alt, hvad de kan, for at oplevelsen bliver mindeværdig.

”Vi serverer også en snack på vores regning. Det gør vi som udgangspunkt til alle borde, men vi prioriterer det ved single diners trods travlhed. Responsen er virkelig rørende. Selvfølgelig elsker folk gratis goder, men de elsker mest af alt opmærksomheden.”

Beth Gruitch forklarer desuden, at single diners ofte bidrager til den gode stemning i restauranten, fordi de er positive, snakkesalige og åbne overfor nye oplevelser. Det er endda tydeligt, at de nogle gange hygger sig endnu bedre end andre gæster.

”Når der sidder et par og skændes, er der ingen tvivl om, at dem, der spiser alene, hygger sig endnu mere,” siger Beth Gruitch.

”MAN ER UDSTILLET”

Rasmus Palsgård er restaurantanmelder og indehaver af websitet Feinschmeckeren.dk. Som anmelder spiser han ofte ude alene, og han oplever, at flere gør det samme.

”Engang var det jo meget få mennesker, der gik på fine restauranter. I dag er det en hobby for mange, og det er jo kun godt, at folk dyrker deres interesse for mad, selvom de ikke har nogen at dele oplevelsen med.”

Han mener ligefrem, at dem, der spiser alene, er endnu mere interessante for topkokkene.

”Når man er ude som par eller gruppe, taler man ofte hen over maden i stedet for om maden. Dermed går man glip af detaljer og nuancer i smagen. Kommer man alene vil man jo virkelig gerne opleve, hvad køkkenet har at byde på, og den viden kunne restauranterne sagtens udnytte aktivt,” siger Rasmus Palsgård.

Men det kræver en ekstra indsats for tjeneren at få single diners til at føle sig tilpas. Især når man skal give dem et bord.

”Det kan være grænseoverskridende at spise alene, for man er jo udstillet. Derfor kan jeg godt lide hjørnebordet, hvor jeg sidder lidt afskærmet, men har udsigt over restauranten. Sidder jeg ved et bord og stirrer ind i en væg, bliver det jo først mærkeligt for alle.”

Ligesom topkokkene virkelig kan vise, hvad de kan over for single diners, så bliver tjenerne også sat på prøve, mener han.

”Som tjener har man bedre mulighed for at gå i detaljer med mad og vin med én, der sidder alene, fordi man ikke skal afbryde en samtale ved bordet.”

Han forklarer, at man dermed bedre kan tilpasse oplevelsen.

”Man kan spørge ind til gæstens præferencer inden for vin og foreslå en flaske, der ikke er på vinmenuen. Man kan også invitere gæsten med i vinkælderen. Som ansat må man gøre sit for at spore sig ind på den enkelte. Det har løftet oplevelsen for mig flere gange.”

Få succes med
single diners

  • Indret områder til single diners som højborde, en spisebar eller fællesborde.
  • Nævn aldrig højt at gæsten spiser alene.
  • Tilbyd at gæsten kan bestille en halv portion, så der er mulighed for at smage flere retter.
  • Sørg gerne for en overraskelse, måske et lille glas vin eller en snack. Det er tanken, der tæller.
  • Tilbyd unikke oplevelser som en rundvisning i vinkælderen eller et møde med kokken.

    Kilder: Beth Gruitch, Rasmus Palsgård og Jonas Kjær

Om
single diners

  • Antallet af single diners er steget på det amerikanske marked de seneste fem år.
  • Sidste år udgjorde kundegruppen hele 35 procent af de overordnede restaurantbesøg.
  • Til sammenligning ankom 27 procent som par, mens 14 procent ankom i grupper på tre personer.

    Kilde: The NPD Group

Har du fået læst?

HORESTAs MEDIER

I HORESTA kommunikerer vi med omverden via en bred vifte af kanaler. Vi vil nemlig gerne møde vores medlemmer, hvor de er og i øjenhøjde.

Her kan du få et overblik over, hvor HORESTA deler sin rådgivning og branchens gode historier.

Vil du have abonnement
på VISITOR?

VISITOR går tættere på de profiler, som er med til at flytte grænserne i erhvervet. VISITORs mange nye formater skal forene indsigt og udsyn, der tilsammen skal inspirere jer til både effektivisering af driften og nytænkning af virksomhedens måde at drive forretning.

VISITOR forener forretningsforståelse med det personlige. Det traditionelle med det nye.

Få 6 numre af VISITOR for 999,00 kr.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne