Mød Thomas Gaarde, der er indehaver af blandt andet Krogs Fiskerestaurant samt Bo Jakobsen, der driver spisestedet Restaurationen i Møntergade på 29. år.

”Nyd en eksklusiv tre-retters menu til kun 199 DKK.” Det er efterhånden meget let at finde tilbud på restaurantmiddage gennem deals og Dining Week. I en tid hvor konkurrencen er hård, samarbejder mange restauranter med eksterne partnere om tilbud på måltider mod så at få markedsføring og penge upfront. Men er det lykken at kunne melde udsolgt - til spotpris?

Vi har sat to restauratører til at diskutere tendensen. Thomas Gaarde, der har valgt at deltage i Dining Week, og Bo Jakobsen, der har meldt sig ud.

Thomas: Alt hvad der hedder deals, rører vi ikke ved. Dining Week er en madfestival, og det har vi valgt at tage del i.

Bo: Da Dining Week var et nyt fænomen tog vi også del i det og kørte 1200 igennem på seks dage.

Thomas: Vi tager fortsat del i festivalen, men vi tilrettelægger menuen efter Dining Week. Der er altså ingen jomfruhummer eller trøfler.

Bo: Men du kan jo ikke give rabat og samtidig vinde.

Thomas: Vi havde lige overtaget Krogs, og det var en god måde at få en masse mennesker til at opleve restauranten. Og den succes oplever vi stadig. Det er et udmærket vindue for at lade gæster prøve menuen, og vi gør vores bedste for at give dem en god oplevelse.

Bo: Folk tror ikke længere på, at prisen er prisen. Jeg tjener penge på de yderste 15 procent. Giver jeg 20 procent i rabat, lukker lortet. Det er selvmord. Jeg siger pænt Nej tak.

Thomas Gaarde, indehaver af bl.a. Kroghs Fiskerestaurant. Foto: Büro Jantzen

Thomas: Der er faktisk noget i værtskabet, der knækker her. Som tjener er man jo gerne ærekær overfor det sted, man arbejder. Og der kommer til at mangle lidt stolthed i mødet mellem gæst og tjener, når der ikke bliver betalt, hvad måltidet egentlig koster. Pris og kvalitet hænger sammen.

Bo: Hvis man først lærer kunderne, at måltidet koster mindre, vil de aldrig betale mere. Det handler jo også om, at flere gæster giver slitage. Vi endte med følelsen af, at det kan krafteddermane ikke betale sig. Vi løber os selv ihjel. Og så er de der Dining Week-gæster ovenikøbet pissesure. De er rabatryttere, og så stod vi af. Nu har vi lavet vores egen Dining Week menu til 350 kroner.

Thomas: Det er en god idé!

Bo: Ja, og det er primært mine stamgæster, der kommer. De får ikke sorte trøfler, men alt er sgu lavet inhouse, og brødet er hjemmebagt.

Thomas: Jeg skal nok lade være med at stjæle det.

Bo: Stjæl løs for helvede! Nu er der pludselig fordele i det. Jeg omsatte for 400.000 på en uge. I min lille bolcheforretning, er det da mange penge. Så er der til momsen! Men nu har jeg også været i gang i 29 år, så jeg har jo knoklet for at bygge et stærkt netværk op.

Thomas: Det netværk har vi simpelthen ikke endnu, så derfor fortsætter vi med Dining Week.

Bo: Jeg er enig. Enten kører man tilbud den uge eller også holder man lukket.

Thomas: For mange restauratører tager de her deals bare overhånd. Det bliver et lidt for nemt valg på den korte bane. Du står med lønninger og en stor fiskeregning, og så kommer der én fra Downtown eller Sweetdeal, som garanterer at sælge 1000 måltider, og du får pengene upfront. Det er måske lige de 75.000 kroner, de står og mangler. Men det er som at pisse i bukserne.

Bo: Og på den lange bane klør det altså.

Thomas: Du devaluerer branchen, og du pisser på dine kollegaer. Jeg kunne godt tænke mig, at man som samlet branche lavede et boy-cut på de her tilbudsmiddage.

Bo: Mange i denne her branche er simpelthen for dårlige købmænd. To plus to er sgu ikke seks. De forstår simpelthen ikke regnestykket.

Thomas: De tror, at det kan lade sig gøre på den halve tid at fylde restauranten, men de glemmer det hårde arbejde. At man skal være vedholdende. Man kan jo også diskutere prisernes gennemsigtighed: På flere kæder får du tre retter for 200 kroner. Men det er kun, hvis du vælger den billige forret. Vil du have et lækkert stykke kød, er det lige 75 kroner i tillæg. Du får lokket gæsten ind med en forventning om, at det her er et godt tilbud, men vil de have kvalitet, ender de med at betale det samme som alle de steder, der ikke lokker med en billig menu.

Bo: Min pris er fornuftig. Jeg har ansatte, og jeg har et forpulet ansvar for, at de får løn hver måned. Jeg har hørt gæster sige, at “Det virker som Dining Week, det her.” Og til det kan jeg kun svare: Det kan du tro, det er!

Thomas: Det fede er jo, når gæsterne efter en god aften med torsk, makrel og mørksej på tilbud siger, at det var godtnok lækkert. Vi glæder os til at komme igen. Til næste år. Nej! Kom da igen i næste uge.

Bo Jakobsen, driver spisestedet Restaurationen i Møntergade. Foto: Büro Jantzen

Fordele og ulemper ved
tilbud

ULEMPER VED TILBUD

  • Du devaluerer dit produkt
  • Gæsten vil have en forventning om tilbud næste gang
  • Restauranten oplever hurtigere slitage


FORDELE VED TILBUD

  • Du får markedsført din restaurant
  • Du får penge upfront
  • Du kan matche menu til pris

Sådan gør man op med
ulemper ved tilbud

  • Stå sammen som branche
  • Skab gerne tilbudsperioder - men til en realistisk pris
  • Vær stolt over produktet og fortæl om kvaliteten

    Kilder: Bo Jakobsen og Thomas Gaarde

VISITOR 06 2020

Herunder har vi samlet de artikler fra VISITOR 06 2020, der blev bragt online.

Politisk slagsmål på Københavns Rådhus kan få store konsekvenser for byens serveringssteder

Et politisk slagsmål i Københavns Borgerrepræsentation kan få afgørende betydning for byens serveringssteder, der i sommer fik særtilladelse til at lave ekstra udeservering flere steder i byen. Men det er ikke sikkert, at den samme tilladelse bliver givet, når genåbningen og foråret igen sætter gang i de københavnske cafeer og restauranter, skriver Berlingske. Thomas Gaarde, der ejer Krogs Fiskerestaurant på Gammel Strand, vil det få alvorlige konsekvenser, hvis ikke aftalen genindføres.

15.000 solgte billetter: Dining Week ramt af corona-nedlukning

”Den nuværende nedlukning tegner desværre til at blive en langtrukken affære. For at sikre jer den allerbedste spiseoplevelse til Dining Week 2021 har vi derfor, i samarbejde med restauranterne, besluttet at flytte årets festival frem til lysere og lunere dage.”

Vil du have abonnement
på VISITOR?

VISITOR går tættere på de profiler, som er med til at flytte grænserne i erhvervet. VISITORs mange nye formater skal forene indsigt og udsyn, der tilsammen skal inspirere jer til både effektivisering af driften og nytænkning af virksomhedens måde at drive forretning.

VISITOR forener forretningsforståelse med det personlige. Det traditionelle med det nye.

Få 6 numre af VISITOR for 999,00 kr.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne