Nye stramninger fra regeringen betyder, at forsamlingsforbuddet på 50 personer også omfatter private arrangementer som bryllupper og konfirmationer fra lørdag kl. 12. Desuden forlænges kl. 22-reglen til den 18. oktober. HORESTA mener, at det er urimeligt at indføre øgede restriktioner med så kort varsel, og behovet for kompensation er enormt i det hårdt pressede erhvervet.

Nogle brudepar får travlt her til aften. Gæstelisten skal nemlig indskrænkes til maksimum 50 personer, hvis de havde planlagt deres livs fest i weekenden. Det står klart efter regeringens stramning af restriktionerne fredag eftermiddag, så også private arrangementer er omfattet af forsamlingsforbuddet fra lørdag kl. 12. Og det er landets serveringssteder, der får den hårde opgave at overlevere beskeden til kunderne.

”Det professionelle erhverv bliver pålagt restriktioner på restriktioner, mens ingen kan stoppe den fest, der foregår i de private hjem, oftest under helt andre ukontrollerede former,” siger Kirsten Munch, politisk direktør i HORESTA, og efterlyser, at myndighederne ændrer strategi og ser det professionelle erhverv som en del af løsningen fremfor en del af udfordringen.

Der er nu udsigt til endnu flere annulleringer på alle landets serveringssteder, som også skal lukke kl. 22 yderligere to uger frem til den 18. oktober. Kirsten Munch understreger alvoren og behovet for politisk handling.

”Politikerne skal tilbage til forhandlingsbordet hurtigst muligt for at nå til enighed om en kompensationsordning, der matcher den forfærdelige situation, som hele hotel-, restaurant- og turismeerhvervet står i lige nu,” lyder budskabet.

Kirsten Munch understreger, at alle virksomheder i erhvervet mærker store fald i omsætningen og mange uden at kunne få den nødvendige hjælp. Hun hæfter sig dog ved, at erhvervsminister Simon Kollerup (S) gav lovning på kompensation på pressemødet.

”Virksomhederne skal både have dækket de faste omkostninger og de variable omkostninger, når de bliver ramt af så væsentlige restriktioner inden for mindre end 24 timer. De har indkøbt råvarer og indkaldt personale, som der ikke er penge til at betale. De mange restriktioner gennem lang tid betyder, at virksomhedernes ordrebøger er tomme - og gæsterne bliver nærmest skræmt væk. Vi har nu haft et halvt års intensiv krise, og der må handles omgående for at sikre en helt rimelig kompensation til virksomhederne,” siger Kirsten Munch.

For yderligere information kontakt:

Messmer.jpg
Kommunikationsdirektør