Virksomhederne i hotel- og restauranterhvervet har allerede 20 pct. færre medarbejdere end på samme tidspunkt sidste år. En ny HORESTA-analyse viser dog, at erhvervet ikke er færdige med at sige farvel til betroede medarbejdere som følge af corona-krisen.

40 pct. af hotel- og restauranterhvervets virksomheder forventer at måtte sige farvel til endnu flere kolleger de kommende måneder. Sådan lyder en af konklusionerne i HORESTAs nye medlemsanalyse.

Virksomhederne kæmper med konsekvenserne af corona-pandemien på niende måned, og erhvervet beskæftiger allerede 35.000 færre end på samme tidspunkt sidste år. Mange virksomheder kan ikke se lys for enden af tunnelen med den nuværende efterspørgsel og de eksisterende hjælpepakker, fortæller HORESTAs politiske direktør, Kirsten Munch.

”Lukkede grænser, restriktioner og manglende udbetaling af hjælpepakker gør, at likviditeten er udfordret i mange af erhvervets virksomheder. Efterspørgslen og omsætningen kan ikke dække de basale udgifter i den nuværende situation, og derfor ser vi mange virksomheder, der nu må nedbringe virksomhedens udgifter gennem tredje og fjerde fyringsrunde siden krisens udbrud," fortæller Kirsten Munch, politisk direktør i HORESTA.

Stor frygt for permanent lukning
I HORESTAs nye analyse er virksomhederne også blevet spurgt til, hvorvidt deres forretning er i fare for permanent lukning som følge af corona. Det svarer 22 pct., at det er ’stor’ eller ’meget stor’ sandsynlighed for. Værst står det til for overnatningsstederne i København, hvor 39 pct. frygter at måtte dreje nøglen om.

”Gennem hele krisen har Københavns hoteller været enormt hårdt ramte, da deres mange udenlandske gæster er blevet væk. Desuden ser vi et møde- og konferencesegment, som er utroligt presset, da forretnings- og erhvervsturismen mange steder står helt stille. Der er stadig et stort behov for, at man politisk stiller skarpt på de virksomheder, der ikke får den nødvendige hjælp, hvis vi også vil have et stærkt turisme- og oplevelseserhverv på den anden side af denne krise - og bevare så mange danske arbejdspladser som overhovedet muligt,” siger Kirsten Munch.

HORESTA holder i dag konferencen THE NEXT NORMAL i Bella Center, hvor 450 beslutningstagere og direktører fra hotel-, restaurant- og turismeerhvervet deltager. Blandt talerne er statsminister Mette Frederiksen (S).

For yderligere information kontakt:

Messmer.jpg
Kommunikationsdirektør