Når staten begynder at rulle sin vaccinationsplan ud, bør det gå hånd-i-hånd med en plan for genåbning af det danske samfund.

Sådan lyder det fra HORESTA som en reaktion på, at regeringen i dag fremlagde planen for vaccination af den danske befolkning.

”Det er fantastisk, at vi er nået så langt, at vi kan begynde at tale om vaccination af hele befolkningen. Dermed er der lys for enden af tunnelen. Et lys, som vi har ventet på i lang tid i turisme- og oplevelseserhvervet,” siger HORESTAs politiske direktør, Kirsten Munch.

Trods vaccination er det forventningen, at der kan gå flere år, før hoteller, restauranter og andre virksomheder i turisme- og oplevelseserhvervet er tilbage på samme niveau som før krisen. Men det er afgørende, at der kommer gang i erhvervets økonomi igen så hurtigt som muligt, understreger HORESTA.

”Lige nu er mange virksomheder i vores erhverv på kanten af kollaps. Mere end hver femte virksomhed i erhvervet vurderer, at det er sandsynligt, at de ender med at måtte lukke som følge af coronakrisen. Derfor er der brug for, at vi hurtigst muligt begynder at udfase de eksisterende restriktioner. Forsamlingsforbud, kl. 22-reglen, kvadratmeterpris, afstandskrav, grænselukninger og for nogle virksomheder tvangslukning er over tid helt uholdbare forhindringer for at kunne overleve som virksomhed,” siger Kirsten Munch.

Landets hoteller har lige nu en omsætning på mellem 25 og 35 procent af det normale. Det samme gælder konferencecentre, mens restauranterne ligger mellem 50 og 60 procent.

For yderligere information kontakt:

Messmer.jpg
Kommunikationsdirektør