Han var manden, der bragte brunch til Danmark og siden skabte et netværk af københavnske caféer og restauranter. Nu - 30 år efter - fortsætter ekspansionen, og går alt vel, råder Torben Olsen, Københavns cafékonge, over flere end 20 spisesteder inden for de nærmeste år, skriver Berlingske.

Torben Olsen er ikke bleg for at give de gastronomiske toprestauranter en stor del af æren for, at det har været muligt at få succes på mange af hans spisesteder.

”Det gav os andre et kæmpe boost. Hvad de har gjort for Danmark, er helt vildt, og man burde næsten sætte Noma på finansloven. De, som kommer for at spise der, skal jo også spise alle de andre dage, og det har været godt for alle os andre,” siger Torben Olsen.

Og der er blevet mange flere muligheder i København end måske nogensinde før. Alene i perioden fra 2013 til 2017 kom der 577 nye restauranter i København, eller hvad der svarer til en vækst på næsten 35 pct. viser tal fra brancheforeningen HORESTA.

Læs hele historien her.      

Har du fået læst?

Tredjedelsregel: Sælger I til detail eller andre virksomheder?

Sælger din virksomhed smørrebrød til videresalg hos en købmand, leverer et køkken for eksempel lasagne til detailvirksomheder eller fast frokostordning til en virksomhed? Så risikerer I at blive omfattet af den såkaldte ’tredjedelsregel’, hvilket påkræver, at jeres videresalg bliver registreret hos Fødevarestyrelsen.

500 parkeringspladser på vej til erhvervslivet i København

Teknik- og Miljøforvaltningen er derfor gået i gang med at etablere de første af i alt 500 p-pladser, som er reserveret til biler med gule nummerplader. Hvis man parkerer på pladserne med en almindelig hvid nummerplade eller en såkaldt papegøjeplade, risikerer man en p-afgift. Erhvervsparkeringspladserne kommer til at ligge over hele byen, men de fleste bliver placeret i centrum af København. 300 af pladserne ligger inden for betalingszonen, og bilisterne skal betale som normalt på pladserne.

Restauranterhvervets jagt efter de næste 15 mia. kr.

Restauranterhvervet har haft en gedigen omsætningsvækst på 11 mia. kr. over fem år til 45 mia. kr. sidste år. Og der er udsigt til fortsat fremgang i branchen, hvis det står til den seneste prognose fra Retail Institute Scandinavia, der dækker de kommende 10 år frem til 2029.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne