Når 3F’erne går på arbejde, hører 19 procent af dem deres leder tale grimt eller nedsættende til dem eller deres kollega. Det skriver Fagbladet 3F på baggrund af en rundspørge som Analyse Danmark har lavet for mediet.

HORESTAs direktør Katia K. Østergaard oplever i sit arbejde, at et godt arbejdsmiljø og den gode tone i dag er noget hotel- og restaurationsvirksomheder har fokus på, efter det har været et emne i mange år.

”Der er ingen tvivl om, at branchen er presset, og så kan det være lettere at komme til at sige noget nedsættende. Men i mange tilfælde bliver der sagt undskyld bagefter. Det er også en del af det: At man sidder ned med en øl bagefter og snakker om, hvordan aftenen er gået. Men derfor er det selvfølgelig ikke acceptabelt overhovedet at tale grimt.”

Har du fået læst?

Kritik: ”Overenskomstformuleringer er helt uacceptable”

I 2006 afsagde Menneskerettighedsdomstolen en afgørelse, der gjorde det klart, at de ansatte på danske arbejdspladser frit kan vælge, hvilken fagforening de vil være medlem af. Alligevel skriver danske virksomheder nu 13 år efter stadig under på overenskomster, hvor de forpligtiger deres ansatte til at være medlem af 3F og løbende overvåge, hvilken fagforening medarbejderne er medlem af. Det skriver Berlingske.

Dansk Erhverv vil sammen med HORESTA forhandle overenskomst

Laurits Rønn, viceadministrerende direktør i Dansk Erhverv, medgiver, at den overenskomst som Dansk Erhverv Arbejdsgiver (DEA) og 3F Privat Service, Hotel & Restauration (3F PSHR) indgik fra 1. november på hotel- og restaurationsbranchens område reelt er en kopi af den eksisterende overenskomst mellem Horesta og 3F Privat Service, Hotel & Restauration til Standby.dk.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne