Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

En lille sensor og et display med en timer sættes op i brusenichen på hotelværelset. Displayet fortæller gæsten, hvor lang tid hun står under bruseren. Ideen er at nudge gæsten til at tage kortere bade og dermed sænke hotellets vandforbrug og på den måde gavne miljøet.

Forsøg på Hotel Sixtus i Middelfart og Danhostel i Kalundborg viser, at gæsterne er positive over for tiltaget, lige så snart de får fortællingen om, at det handler om at spare på vandet og er en del af hotellernes strategi henimod at blive mere bæredygtige.

Man kan nemlig ikke bare hænge sensoren op og forvente, at gæsterne forstår, at det handler om at spare på vandet. Det har på nogle punkter skabt usikkerhed, når man som gæst ikke vidste, om boksen i brusekabinen var en fugtighedssensor, en duftspreder, et overvågningskamera eller noget helt fjerde. Men lige så snart gæsterne får fortællingen om, at det er en del af hotellets værdisæt, så er de helt med. Derfor skal man ikke være bange for som hotel at kommunikere om løsningen.

Bæredygtighed lever i det skjulte

Landets indkøbere af events og konferencer har for svært ved at orientere sig i, hvordan venues og konferencecentre reelt arbejder med miljø og bærdygtighed, viser ny undersøgelse.

Sådan sikrer du gode CO2-beregninger

HORESTA inviterer til et webinar den 1. februar om CO2-beregninger, så I er godt klædt på til det øgede fokus på beregningerne i miljøcertificeringer og ESG-rapportering.

Branchen er bedre end sit rygte

Mens hotel- restaurations- og turistbranchen har ry for at være et hårdt sted at arbejde, giver en ny undersøgelse et andet billede. Medarbejdertilfredsheden er stor.

Log ind