Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Det store fokus på bæredygtighed i især Skandinavien betyder, at et stigende antal hotel- og konferencegæster forventer og efterspørger grønne løsninger. Bæredygtighed er blevet "mainstream", og mange danske hoteller er efterhånden miljøcertificeret med f.eks. Green Key. Derfor bliver de nødt til at tænke nyt for at kunne tilbyde unikke løsninger, som kan give dem konkurrencemæssige fordele.

Hvordan man gør dét, har et dansk projektsamarbejde mellem HORESTA, Alexandra Instituttet og Aarhus Universitet prøvet at besvare. Projektpartnerne har arbejdet sammen med to af de toneangivende, bæredygtige hoteller, Guldsmeden og Green Solution House, for at kortlægge, hvordan man kan skabe unik værdi for hotelgæster igennem bæredygtige hoteloplevelser.

Projektet og dialogen med ledelse, medarbejdere og hotelgæster viste, at grønne hotelgæster er blevet mere krævende. Det er ikke nok at klistre bæredygtighedscertificeringer alle steder i hotellet. Hotelgæsterne vil se handling og have autenticitet, unikke løsninger og personlig storytelling.

Bæredygtighed lever i det skjulte

Landets indkøbere af events og konferencer har for svært ved at orientere sig i, hvordan venues og konferencecentre reelt arbejder med miljø og bærdygtighed, viser ny undersøgelse.

Log ind