Hver fjerde københavner er til tider træt af de stadig flere turister. Men langt de fleste - otte ud af ti - bakker fortsat op om væksten i turismen i hovedstaden, og syv ud af ti oplever ikke nævneværdige problemer med de mange kinesere, amerikanere, tyskere og svenskere i gaderne.

Det er nogle af de foreløbige resultater af en undersøgelse, som turistorganisationen Wonderful Copenhagen offentliggør efter sommer.

”Vi kan konkludere, at for de fleste af de adspurgte er det er i orden at fortsætte markedsføringen af byen internationalt”, lyder fortolkningen fra Signe Jungersted, der er udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen.

Undersøgelsen viser, at et mindretal på seks procent decideret finder tilstrømningen problematisk. Og hver fjerde københavner oplever ”udfordringer” med de mange turister i udvalgte perioder af året.

Læs hele historien her.

Turisme er (blevet) en styrkeposition

Dorte Krak er administrerende direktør i Arp-Hansen Hotel Group, men hun er også en del af den Erhvervsfremmebestyrelse, som skal lave en strategi, der både styrker og udvikler dansk erhvervsliv. Målet er skabe en efterspørgselsdrevet og lokalt forankret erhvervsfremme- og turismeindsats for virksomheder på tværs af hele Danmark. Og særligt turisme- og oplevelseserhvervet har Dorte Krak kunne give de øvrige medlemmer af bestyrelsen en indsigt i.

Verdens turistvækst faldt i 2019

4 procents vækst i verdensturismen er den laveste vækst siden 2016. Det skyldes en nedkølet verdensøkonomi, geopolitiske spændinger og usikkerhed om Storbritanniens udtræden af EU, står der i den rapport fra UNWTO, der blev offentliggjort mandag. UNWTO fremhæver også konkursen hos rejsegiganten Thomas Cook, skriver Travelnews.dk.

VisitHerning: ”Kan turisme, vækst og bæredygtighed gå hånd i hånd?”

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) har netop igangsat processen med at udarbejde en ny turismepolitisk strategi med fokus på, at den fortsatte vækst i turismen skal ske på en bæredygtig måde, skriver Herning Folkeblad. Strategien forventes at kunne offentliggøres primo 2021. Ambitionen er, at Danmark skal være en af verdens mest bæredygtige turistdestinationer.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne