Flere kroner til markedsføring og en fritagelse for kommunale afgifter, gebyrer og ejendomsskat.

Det er nogle af de værktøjer, som HORESTA nu opfordrer kommunerne til at hive frem for at hjælpe turisme- og oplevelseserhvervet tilbage på sporet. Og satsningen er i vid udstrækning hjælp-til-selvhjælp, understreger HORESTA.

”I mange kommuner fylder turismen utrolig meget, når det handler om at skabe vækst og arbejdspladser. Men efter COVID-19-krisen vil hoteller, kroer, vandrerhjem, attraktioner, konferencevirksomheder, restauranter, cafeer osv. være tvunget helt i knæ. Vi frygter mange konkurser de kommende måneder, og uden ekstra genopretningspakker fra det offentlige vil det tage flere år, før erhvervet er tilbage på niveau fra før krisen”, siger HORESTAs politiske direktør, Kirsten Munch.

Flere kommuner er allerede i gang med initiativer, som skal gøde jorden, så væksten i turisme- og oplevelseserhvervet hurtigst muligt kommer i gang. HORESTA opfordrer resten til at følge efter.

HORESTA roser regeringen og resten af Folketinget for at have reageret hurtigt under krisen og vedtage hjælpepakker, som kan holde hånden under erhvervet i disse uger, hvor alt er lukket ned.

”Men når vi begynder at lukke op igen, er der brug for ekstraordinær hjælp til at rejse vores erhverv, fordi vi for det første er tvunget helt i knæ, og for det andet typisk er det erhverv, der rejser sig sidst”, siger Kirsten Munch.

HORESTAs kommunale genopretningspakke indeholder syv punkter:

  • Kommunen bør fritage for kommunale afgifter, gebyrer og ejendomsskatter samt udsætte forsyningsopkrævninger i 2020

  • Kommuner, som har hævet grænsen for privat korttidsudlejning (typisk gennem Airbnb) fra 70 til 100 dage, skal omgøre beslutningen. Samtidig skal kommunerne intensivere og skærpe kontrollen med den private udlejning

  • Kommunerne skal støtte de lokale virksomheder ved at booke kurser, konferencer og møder – og købe oplevelsesgaver til personale m.fl. hos kommunens virksomheder.

  • Kommunerne bør tre-doble midler til markedsføring gennem nye destinationsselskaber og investere i attraktive faciliteter til turisterne

  • Kommunerne bør i samarbejde med erhvervshusene sikre specialiseret rådgivning til lokale virksomheder indenfor turisme- og oplevelseserhvervet

  • Kommunerne skal i endnu højere grad udlicitere madservice og drift af kommunale køkkener og kantiner for at understøtte private kantinevirksomheder

  • Kommunernes skal stoppe unfair konkurrence fra aktører med kommunal støtte i ryggen

Log ind