Ambitionerne er store, når HORESTA i dag samler en lang række virksomheder og organisationer inden for dansk turisme i netværket ”SusDaneable”. Målet er intet mindre end at gøre Danmark til den mest bæredygtige turistdestination i hele verden.

”Heldigvis er vi allerede langt fremme, når det gælder om fokus på bæredygtighed. Men i store dele af verden sker der meget i disse år, og vores samarbejde skal sikre, at vi rykker helt frem i feltet. Det vil kræve en indsats fra mange parter. Herunder turisterhvervet”, siger Kirsten Munch Andersen, der er politisk direktør i HORESTA.

”SusDaneable” rummer organisationer som VisitDenmark, Wonderful Copenhagen samt Kyst- og Naturturisme. Derudover København Kommune samt en række private turist- og oplevelsesvirksomheder som BC Hospitality Group (bl.a. Bella Center), Arp-Hansen Hotel Group, Sinatur Hoteller, Letz Sushi, Amass og Relæ. Sidstnævnte blev i 2015 kåret som verdens mest bæredygtige restaurant, og mange af virksomhederne i netværket er blandt de mest ambitiøse herhjemme på klimafronten.

”Bæredygtighed bliver i stigende grad et krav fra turisterne, når de skal vælge destination. Derfor må og skal vi være ambitiøse på dette område. Vi skal have bæredygtighed til at gå hånd i hånd med det store vækstpotentiale, turismen rummer,” siger Kirsten Munch Andersen.

HORESTA har sammen med Friluftsrådet og det tidligere Danske Turistchefer i Danmark opfundet og spredt turismens internationale miljømærke Green Key, som nu findes i 58 lande og på 3.000 turistvirksomheder. I løbet af nogle måneder lanceres desuden Green Restaurants.

Bæredygtighed lever i det skjulte

Landets indkøbere af events og konferencer har for svært ved at orientere sig i, hvordan venues og konferencecentre reelt arbejder med miljø og bærdygtighed, viser ny undersøgelse.

Log ind