Af Katia K. Østergaard, adm. direktør, HORESTA

BLOG: Den nye transportminister, Benny Engelbrecht, meddelte torsdag, at regeringen er parat til at gribe til afgiftsvåbenet for at forbedre flyrejsernes klimaregnskab.

Om det bliver en passagerafgift, en brændstofafgift, en CO2-afgift eller et krav om at inddrage biobrændsler er uklart. Men ministeren vurderer, at der skal gribes ind over for branchen, hvis regeringen og dens støttepartiers mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 skal nås.

Udspillet kommer efter en valgkamp, hvor Socialdemokraterne var imod en flyskat, fordi den ville ramme de økonomisk dårligst stillede hårdest. Hvorfor regeringen nu skifter kurs er uvist, men det er i hvert fald ikke på baggrund af erfaringer fra andre EU-lande.

Med undtagelse af Sverige er der ingen lande med en eller anden form for afgift på flyrejser, der har set et fald i antallet af flyvninger. Dermed er der heller ikke meget hjælpe at hente fra en flyskat i regeringens jagt på at nå de 70 procents CO2-reduktion.

I turisterhvervet er vi meget ambitiøse på klimadagsordenen. Vi påtager os et ansvar for at gøre kloden mere grøn og for at imødekomme forbrugernes krav og ønsker om mere fokus på bæredygtighed. Generelt er ansvarligheden så stor, at man fra politisk hold får langt mere ud af at bakke op om udviklingen frem for at piske virksomhederne i den rigtige retning.

Dansk Luftfart har sat som mål, at man vil være CO2-neutral i 2050. Det er et ambitiøst mål og et mål, man løbende vil blive holdt op på. Derfor er branchen også i fuld gang med at omstille sig til en mere grøn fremtid gennem forskning og udvikling af alt fra eldrevne fly til brug af biobrændsler.

En flyskat vil i den forbindelse alene bidrage til at forringe flyselskaberne økonomi og dermed økonomiske råderum til at udvikle de grønne løsninger. Det giver ingen mening.

Vis nu branchen tilstrækkelig tillid og drop symbolske afgifter, der helt åbenlyst ikke i sig selv gavner klimaet.

Log ind