Det danske hotelmarked nåede i 2018 nye højder. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Markedet nåede næsten 16 mio. hotelovernatninger, og det er mere end 450.000 flere end i 2017. Væksten kommer særligt fra lande som USA, Tyskland og Finland, mens briterne trækker i den anden retning.

I HORESTA glæder man sig over, at erhvervets vækst er spredt ud på mange stærke markeder, hvilket gør det mindre udsat, når for eksempel Brexit-forhandlinger påvirker briternes rejseiver.

”Det er positivt at se både ferie- og forretningsrejsendes lyst til at overnatte på de danske hoteller nåede nye højder i 2018. Det skyldes blandt andet vækst i antallet af overnatninger fra mange forskellige markeder. Her skal man ikke undervurdere det store arbejde, der gøres med at markedsføre Danmark i udlandet, samt arbejdet med at tiltrække nye flyruter m.m., ligesom hotellerne har investeret både tid og kræfter i at udvikle produktet for at imødekomme gæsternes ønsker og behov”, fortæller Jens Zimmer Christensen, formand for HORESTA, og tilføjer, at de højtforbrugende forretningsgæster har haft større fremgang end feriegæsterne.

Han tilføjer dog, at de generelle tal ikke fortæller den fulde historie, da der er store forskelle på tværs af landet:

”Mens det går godt i København og Syddanmark, så har Sjælland og Midtjylland oplevet fald i antallet af hotelovernatninger, mens antallet af overnatninger i Region Nordjylland er næsten uændret fra 2017 til 2018. Tallene fortæller ikke hele historien om et marked præget af hård konkurrence, og hvor det desværre ikke er alle, der kan glæde sig over høje belægningsprocenter”, siger Jens Zimmer Christensen.

En ny virkelighed står for døren

De københavnske hoteller oplevede et flot 2018, hvor fremgangen i overnatninger lød på 5,6 pct. Men hovedstadens hotelmarked står også på tærsklen til en helt ny situation, hvor konkurrencen bliver intensiveret. I 2019 kan markedet nemlig se frem til en kapacitetsvækst på flere tusinde nye værelser i København.

”Der er ingen tvivl om, at det københavnske hotelmarked går ind i en ny virkelighed i de kommende år. Markedet kommer til at opleve en stor kapacitetsvækst, og det vil uden tvivl betyde lavere belægningsgrader hos mange overnatningsvirksomheder. De mange hotelinvesteringer i København er et kadeau til de eksisterende aktører, som har været med til at drive hovedstadens hotelmarked til det, som vi ser i dag, og de nye værelser vil skabe forudsætningerne for, at byens turisme kan nå et helt nyt niveau”, lyder det fra HORESTAs formand Jens Zimmer Christensen.

Bæredygtighed lever i det skjulte

Landets indkøbere af events og konferencer har for svært ved at orientere sig i, hvordan venues og konferencecentre reelt arbejder med miljø og bærdygtighed, viser ny undersøgelse.

Log ind