Bookinger af restaurantborde sker i stigende omfang gennem bookingportaler, og det kan på sigt blive en udfordring for vores branche, lyder det fra HORESTA. Derfor bakker organisationen op om en ny europæisk undersøgelse af området.

I hotelbranchen har man gennem en årrække set, hvordan få multinationale portaler har sat sig på en betydelig del af markedet for hotelbookinger med det resultat, at de i dag presser hotellerne med meget høje bookingkommissioner, begrænsende prisklausuler i kontrakterne og ofte har afskåret hotellerne fra den direkte kontakt med gæsten.

Samme situation skulle nødigt opstå for restaurantbranchen, lyder det fra HORESTA, og organisationen vil derfor sammen med den europæiske organisation, HOTREC, vurdere, hvad der skal til for at undgå det.

I første omgang igangsættes der nu en undersøgelse, som skal belyse den aktuelle markedssituation for restaurantreservationer og udbringning. Undersøgelsen kommer til at dække hele Europa.

HORESTA håber, at restaurantvirksomhederne for egen og resten af branchens skyld vil prioritere at bidrage med dine svar.

Målet med undersøgelsen er at få et opdateret billede af:

  • Hvordan restaurantreservationerne foretages af gæsterne (de primære bookingkanaler som anvendes af gæsterne)
  • Hvem nøglespillerne er
  • Hvad de vigtigste tendenser er
  • Hvad markedsudviklingen er for udbringning og take-away i restauranter

Virksomhedernes svar vil blive behandlet fortroligt, og ingen individuelle restauranter kan identificeres i rapporter eller i resultaterne af undersøgelsen.

HORESTA har i går udsendt en rykker vedrørende deltagelse i analysen, hvori der er et unikt besvarelseslink til det enkelte restaurantmedlem. Har du ikke modtaget mailen, men ønsker at deltage, kan du kontakte [email protected].

Log ind