Danskerne går mere ud og spiser. Vi bruger flere penge pr. udespisebesøg. Restauranterhvervets samlede omsætning stiger. Det kunne HORESTAs adm. dir. Katia K. Østergaard fortælle på TV2 Business onsdag morgen med afsæt i en ny analyse af danskernes udespisevaner.

Katia K. Østergaard tilføjede, at væksten i markedet har gjort, at danskerne nu har historisk mange muligheder, når de vil købe måltidet ude, og at take away passer godt ind i tidens trend, hvor danskerne vil have mere fritid. Hun tilskriver blandt andet segmentets vækst med, at kvaliteten er højnet, og det har været medvirkende til, at danskerne oftere selv dropper at stå ved komfuret.

HORESTAs tal viser, at danskerne foretog mere end 10 pct. flere take away-besøg i 2017 sammenlignet med 2016.

I takt med at udespisemarkedet vokser kommer der også nye aktører. I indslaget blev der præsenteret en ny app ved navn Bite, hvor private kan videresælge mad, de har lavet. Katia K. Østergaard ser det ikke som den store udfordrer til de etablerede restauranter på nuværende tidspunkt, men hun mener dog, at disse nye aktører skal reguleres og følge nogle af de samme retningslinjer som restauranterne, hvad angår blandt andet fødevaresikkerhed.

Kom til seminar den 25. januar i København:

HOTEL KICK-OFF 2019 - trends & nøgletal

Bliv opdateret på tendenserne i hotelmarkedet og få den seneste viden om gæsternes adfærd, den kommende udvikling i kapaciteten samt forventningerne til de kommende år.

Seminaret er gratis for medlemmer af HORESTA.

Ny teknologi viser madretter i 3D

TRENDS: HORESTA samarbejder med innovationshuset Innovation Lab, der skal give vores medlemmer mulighed for at få indblik i, hvad der opstår af global nytænkning, trends og tendenser i branchen. Denne gang fortæller Innovation Lab om firmaet Kabaq, der tilbyder 3D-gengivelser af madretter, så restaurantgæsterne har bedre mulighed for at studere på forhånd, hvad de bestiller.

Trend: Bo på kapselhotel i 9 timer

Kapselhotellet Ninehour tilbyder deres gæster ni timers indkvartering i et minimalt, sci-fi futuristisk miljø. Hotellets koncept, som navnet referer til er, at gæsterne skal bruge så lidt tid som muligt under deres tag og derfor også kun bruge én time på at gøre sig klar til at gå i seng, syv timer på at sove og en time til at gøre sig klar om morgenen.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne