Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). Arbejdspladsvurderingen skal udarbejdes af arbejdsgiveren og arbejdsmiljøorganisationen eller medarbejderne i fællesskab.Kravet om at udarbejde en...
Hvordan udarbejder man en APV?

Der er ifølge arbejdsmiljøloven såkaldt ”metodefrihed”, når man skal udarbejde en APV, men der gælder alligevel nogle obligatoriske processkridt, som man efter loven skal igennem. Det drejer sig om følgende: 

  • Identifikation og kortlægning af virksomhedens samlede arbejdsmiljø
  • Beskrivelse og vurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer
  • Inddragelse af virksomhedens sygefravær
  • Prioritering af løsninger på virksomhedens arbejdsmiljøproblemer og udarbejdelse af en handlingsplan 
  • Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen

Ledelsen og medarbejderne skal samarbejde om hele APV-processen.

Hjælp til at udarbejde en APV


Der er flere steder, man kan hente hjælp, når man skal i gang med APV-arbejdet. Arbejdstilsynet har udarbejdet en række vejledninger og brancherelatede spørgeguides, som er gode at anvende. 

Se mere på Arbejdstilsynets hjemmeside

Herudover har BAR-service udarbejdet vejledninger og elektroniske værktøjer, som kan findes her: BAR-service hjemmeside

Bliv medlem af HORESTA og få adgang til endnu mere relevant indhold og flere fordele

ARBEJDSMILJØ
Download materiale

Vi har samlet en række af de materialer vi henviser til, så du hurtigt kan downloade dem fra siden:

 

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne