Når fødevareregionen kommer på kontrolbesøg i virksomheden, bliver der udarbejdet en kontrolrapport, og virksomheden vil få tildelt en Smiley. Denne Smiley er mere eller mindre smilende, alt efter hvilke kategori kontrolresultaterne viser.
Smiley'en skal være tilgængelig for gæsten
Smiley’en skal give kunden eller gæsten et hurtigt overblik over resultatet af tilsynet. Det er meget vigtigt, at kontrolrapporten ophænges synligt ved indgangen eller ved kundeserveringen i virksomheden, så kunderne kan se den. Samtlige sider af rapporten skal være tilgængelige for kunden.
Rapporten skal sættes op straks efter virksomheden har modtaget den fra kontrollen. Hvis kontrollen konstaterer, at rapporten ikke er synlig for kunden, vil virksomheden modtage den sureste Smiley og en bøde fra kontrollen.
Sørg altid for at instruere medarbejderne i, at der skal være en person til stede med ansvar for virksomhedens fødevaresikkerhed, når fødevareregionen kommer på kontrolbesøg.
Klage over afgørelse
Vær opmærksom på, at det er muligt at klage over fødevareregionens afgørelser. Kontakt eventuelt HORESTA for assistance, hvis du mener, at afgørelsen ikke er korrekt.
Hvis virksomheden modtager en sanktion med et administrativt bødeforlæg, så har du i princippet accepteret sanktionen, hvis du betaler bøden. Hvis du ikke betaler bøden og klager over afgørelsen til Fødevarestyrelsen, vil sagen blive anmeldt til politiet og afprøvet ved domstolene.
Læs mere her
Smiley ordningen
Du kan læse mere om smiley på Fødevarestyrelsens hjemmeside
BRANCHENYHEDER
-
Egenkontrol
18-03-2019