Hittegods er genstande, der findes eller indleveres på virksomheder, som er tabt af gæster, ikke afhentet i garderober eller glemt og lignende, og man ikke ved, hvem ejeren er, betegnes som hittegods.

Hittegods, som er fundet på en virksomhed, kan opbevares i virksomheden i indtil 30 dage. Hvis ikke hittegodset udleveres til ejeren inden 30 dage, skal det straks afleveres til politiet. Politiet kan tillade, at virksomheden opbevarer hittegodset i op til 3 måneder, hvis hittegodset opbevares på en betryggende måde, og der føres fortegnelse over det med oplysninger over hvornår og hvem, der har fundet det. Det gælder dog ikke penge, værdipapirer, særlige værdifulde penge og lignende, der snarest muligt skal afleveres til politiet.

Hittegodset skal afleveres på politistationen i stationens åbningstid uden hensyntagen til, om findestedet ligger inden for vedkommende politistations område eller ikke.

Virksomhedens pligter

Når et hotel eller restaurant m.v. finder hittegods og påtager sig at opbevare det, har hotellet, restauranten m.v. pligt til at opbevare hittegodset som var det deres eget, uanset om det er bagage, overtøj eller andet.

Ansvar

Hotellet, restauranten m.v. er derfor ansvarlig for skader på de opbevarede genstande som sker som følge af, at det ikke opbevares korrekt, er fejludleveret, bortkommet eller stjålet.

Forholdsregler

Man bør derfor sikre sig, hvis man finder hittegods, at registrere dette, registrere findested og finder. Hittegodset bør dernæst opbevares for eksempel i et aflåst rum, således at det ikke bortkommer. Ved udlevering skal man sikre sig, at det udleveres til den rette person, samt at den der kræver hittegods udleveret dokumenterer sit ejerforhold samt kvitterer for modtagelsen med navn, adresse og telefonnummer.

x

Fandt du hvad du søgte – kunne du bruge siden?

CALLCENTER FOR MEDLEMMER

Callcenter til juridisk rådgivning

HORESTA har etableret et Juridisk Callcenter med udvidet åbningstid på alle hverdage fra kl. 8.30 –17.00.

Her kan medlemmer kontakte vores jurister og få hjælp til alt inden for det ansættelsesretlige område. 

Vores callcenter kan kontaktes direkte på

Tlf. +45 35 24 80 40 eller

pr. mail på callcenter@horesta.dk.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne