Det er helt centralt for det danske turisme- og oplevelseserhverv, at der gøres en ekstra indsats for at tiltrække udenlandske gæster til Danmark. Markedsføring og turismefremme foregår typisk i et offentlig-privat samspil, hvor både private og offentlige parter investerer i konkrete markedsføringsaktiviteter. Men krisen og den økonomiske situation betyder, at de private aktører ikke vil have mulighed for, eller kun i begrænset omfang, at investere i markedsføring.

Vi kan forvente, at vores konkurrerende nabolande intensiverer markedsføringsindsatsen massivt, og her må Danmark ikke halte bagefter. Der er brug for et markant større offentligt bidrag til markedsføring af dansk turisme, som i tæt samarbejde med turist- og oplevelseserhvervet skal sikre en optimal markedsføringsindsats, så Danmark kan matche vores nærmeste konkurrenter i tiltrækning af turister, konferencer, kongresser, etc.

Der er ingen tvivl om, at den størst mulige effekt fås ved at samtænke og koordinere markedsføring og indsatser på tværs af VisitDenmark, destinationsselskaber, kulturinstitutionerne, Udenrigsministeriet, Danmarks Eksportråd og erhvervslivets sektorer. Dette skal således samtænkes.

HORESTA foreslår

  • At de offentlige bevillinger (stat og kommuner) til markedsføring af turisme- og oplevelseserhvervet tre-dobles for 2020 og 2021.

    GÅ TILBAGE TIL OVERSIGTEN

Momskort og
Turismens betydning for Danmark

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne