Horesta

 

Kok

Kontrolkampagner

Se hvad Fødevarestyrelsens kontrolkampagner handler om i år

Fødevarestyrelsen gennemfører i år tre kontrolkampagner, som har betydning for restauranterhvervet.

Den første skal kontrollere, om medarbejderne, der håndterer fødevarer, ved nok om fødevare- og personlig hygiejne.
Alle fødevarevirksomheder har pligt til at instruere og uddanne medarbejderne i hygiejne, så det står i rimeligt forhold til det arbejde, de udfører.

Det er Fødevarestyrelsens forventning, at det går godt i de fleste fødevarevirksomheder, men at der mange steder mangler fokus på målrettet uddannelsen af medarbejderne. Dette kommer til udtryk i højsæsoner, når virksomheden har travlt og kapaciteten udnyttes maksimalt.

Den anden kampagne retter fokus mod de virksomheder, som gentagne gange overtræder fødevarereglerne. Her har Fødevarestyrelsen fokus på at kontrollere og vejlede dem til at bringe antallet af overtrædelser ned. Målgruppen er alle fødevarevirksomheder, som på de sidste tre kontrolbesøg har fået to anmærkninger fra Fødevarekontrollen.

Endelig vil den tredje kampagne handle om forkert håndtering af fødevarekontaktmaterialer.

Fokus i denne kampagne vil eksempelvis ligge på folie, genbrug af plastbøtter og brugen af vakuumposer til fremstilling af sous vide produkter.

Mangelfuld eller forkert håndtering af fødevarekontaktmaterialer i fødevarevirksomheder kan føre til øget afsmitning af uønskede kemiske stoffer til mad og drikke. Det kan fx være, hvis der anvendes et materiale, der ikke er bestemt til kontakt med fødevarer, eller hvis et egnet materiale anvendes forkert.

Læs mere om kontrolkampagner her.

 

For yderligere information kontakt:

Tine Skriver

Fødevarechef,
Fødevarer
Tlf.: + 45 35 24 80 80tsk@horesta.dk

login  



Få et login/password >Har du glemt dit password? >

Nyhedsbrev

Tilmeld dig HORESTAs nyhedsbrev og hold dig opdateret på branchenyt, lovgivning, arbejdsret, fødevarer og miljø
Tilmeld nyhedsbrev >