Horesta

 

Nyheder

Hotel-bookingportaler gransket for manglende konkurrence

21. apr 2017

Som rejselysten dansker er det helt normalt, at man benytter de store bookingportaler, når sommerferien skal planlægges, og der skal tjekkes priser på hotelværelser. Nogle gange håber man måske, at man kan finde det samme værelse billigere ved at kigge på en anden portal. I så fald skal man dog være heldig. I fire af fem tilfælde er der ingen forskel på prisen, uanset om man kigger på hotellets egen hjemmeside, Hotels.com, Booking.com eller en helt tredje prisportal.

Det fremgår af en stor undersøgelse, som EU-Kommissionen har fået foretaget.

Adm. direktør Katia K. Østergaard, HORESTA, undrer sig over, at konkurrencemyndighederne på baggrund af den nye undersøgelse konkluderer, at det er for tidligt at se på et indgreb mod bookingportalernes prisklausuler.

”Myndighederne konkluderer, at vi er på rette vej. Det har jeg svært ved at se. Konklusionen på rapporten bør snarere være, at onlineportalernes løsningsmodel ikke virker. Derfor bør de danske konkurrencemyndigheder reagere på resultatet omgående og udfordre bookingportalernes prisklausuler med henblik på at sikre den frie konkurrence på markedet”, siger hun.

 

Kommentarer